
Training in Beeld - Dag 2 - Leren spreken met beelden
(M - Museum Leuven, Leopold Vanderkelenstraat 28, 3000 Leuven - 9u-16u)
Beelden zijn overal om ons heen: foto’s op billboards, films op tv, cartoons, Instagram… Kortom, veel informatie die onze hersenen moeten interpreteren en van een betekenis moeten voorzien. Om goed in de wereld te kunnen staan, moet je dus weten wat beelden te vertellen hebben, én kan je ze ook gebruiken om zelf met anderen in gesprek te gaan.
Maar hoe breng je dit over als leerkracht? Nog te vaak worden beelden vooral als illustratie gebruikt in de klaspraktijk. Zelden wordt bekeken wat het beeld zelf te vertellen heeft. We willen daarom leerkrachten uitdagen om het beeld vaker als uitgangspunt te nemen van de lespraktijk.
In drie vormingsdagen zetten we jou op weg.
Op de tweede dag is de focus: Leren spreken met beelden
- M - Museum Leuven over hoe ze de schilderijen en beelden in het museum meer laten vertellen. Met tools om jong en oud gerichter te doen kijken.
- Fotograaf Evy Raes (Kijk! vzw) wil kinderen leren spreken met beelden. In een hands-on workshop - waarbij technische kennis bijkomstig is - vertelt ze hoe je op een speelse manier sterke foto’s kan maken.
Programma
- 9u - 9u15: Onthaal
- 9u15 - 9u30: Verwelkoming, introductie en kennismaking (Bert Pieters - Mediawijs)
- 9u30 - 10u30: Rondleiding in M: hoe beelden spreken (Sofie Vermeiren - M - Museum Leuven)
- Kijken naar kunst is een totaalervaring: waarnemen, verbeelden, praten, tekenen... Het hoort er allemaal bij. Tijdens deze interactieve rondleiding in de nieuwe presentatie van M, ontdek je dat een beeld zelf ‘spreekt’ en dat we kunnen luisteren door te kijken.
Sofie Vermeiren, diensthoofd Publieksbemiddeling, neemt je mee in de zalen. Samen zoeken we een antwoord op volgende vragen: Hoe integreer je beeldgeletterdheid in een museum? Hoe zorg je ervoor dat een kunstwerk spreekt en een publiek luistert? En welke tools kan je gebruiken om die ervaring te versterken?
- Kijken naar kunst is een totaalervaring: waarnemen, verbeelden, praten, tekenen... Het hoort er allemaal bij. Tijdens deze interactieve rondleiding in de nieuwe presentatie van M, ontdek je dat een beeld zelf ‘spreekt’ en dat we kunnen luisteren door te kijken.
- 10u45 - 12u15: Werkvormen om kinderen gerichter te doen kijken
- Samen nemen we de verschillende rondleidingen ‘Beeldgeletterdheid’ voor kleuter, lager en secundair onderwijs onder de loep. Deze rondleidingen werden ontwikkeld op basis van de 4 theoretische componenten van beeldgeletterdheid en vertrekken vanuit een (inter)actieve kunstbeleving.
Samen met een ervaren M-gids ontdekken jullie enkele werkvormen en methodieken om kinderen en jongeren gerichter te laten kijken.
- Samen nemen we de verschillende rondleidingen ‘Beeldgeletterdheid’ voor kleuter, lager en secundair onderwijs onder de loep. Deze rondleidingen werden ontwikkeld op basis van de 4 theoretische componenten van beeldgeletterdheid en vertrekken vanuit een (inter)actieve kunstbeleving.
- 12u15 - 13u: lunchpauze
- 13u - 15u30: Fotografie gebruiken in de les (Evy Raes - Kijk! vzw)
- Wanneer het fototoestel ingezet wordt in combinatie met een specifiek thema of een les, dan ontstaan er nieuwe en creatieve toepassingen. Kinderen en jongeren zijn vertrouwd met de camera en spreken hiermee dagelijks ‘beeldtaal’. Via fotografie stap je hun leefwereld binnen en zoek je naar mogelijkheden om je te verdiepen in een onderwerp naar keuze. Het zoeken naar eenvoudige manieren met een minimum aan middelen bieden jou de mogelijkheid om dit makkelijk te delen met jouw collega’s.
- 15u30 - 16u15: Ronde-vraag-tafel
- Plaats voor jouw vragen, jouw projecten ...
Praktisch
- Inschrijven is gratis, maar noodzakelijk.
- De drie trainingsdagen vormen één geheel, maar je kan ook inschrijven voor slechts 1 of 2 dagen.
- Elke trainingsdag heeft plaats op een andere - inspirerende - locatie. Gelieve hier rekening mee te houden.
- Deelnemers wordt gevraagd om eigen lesideeën mee te brengen. Als inspiratie voor andere deelnemers of als vraag aan collega’s en experts om verder uit te werken.
Deze Training in Beeld komt tot stand met de steun van het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid.
