
Global Media and Information Literacy (MIL) Week 2019
Global MIL Week
Met de Global Media and Information Literacy (MIL) Week roept UNESCO jaarlijks op om de stappen die we zetten om zoveel mogelijk mensen media- en informatiewijs te maken, na te gaan en te vieren. De Global Allience on Partnerships for Media and Information Literacy (GAPMIL) van Unesco roept iedereen die aan media- en informatiewijsheid werkt om deel te nemen door de week mee bekend te maken en zelf activiteiten te organiseren. Je kunt die activiteiten registreren op hun online kaart.
Thema 2019: Media- en Informatiewijze Burgers: Geinformeerd, Geëngageerd, Geëmpowered
Dit jaar staan steden en burgers in het digitale tijdperk in de kijker. Media- en Informatiewijsheid geeft burgers sleutelcompetenties voor levenslang leren, werken en voluit leven. Burgers met media- en informatiewijze competenties kunen zowel de gevaren van desinformatie, als de spiraal van haat en uitsluiting begrijpen. Wanneer interculturele en interreligieuze dialoog gestimuleerd wordt door vrije, onafhankelijke, geëngageerde en pluralistische media- en infromatiesystemen, kan ons bewustzijn van verscheidenheid ons wereldbeeld verrijken en ons begrip van onszelf en anderen verbeteren. Burgers versterken, vooral jongeren, ouderen en kwetsbare groepen, met media- en informatiewijsheid laat meer stemmen aan bod komen, faciliteert digitale inclusie en versterkt kansen.