Kunst in Zicht

Kunst in Zicht ontwikkelt actieve kunsteducatieve projecten.

In een labowerking voor kinderen en jongeren én tijdens vorming en coaching van hun begeleiders staan twee doelen voorop: leren door de kunsten én interesse ontwikkelen voor de kunsten. In een inspirerende en sterke kunsteducatieve leeromgeving beleven kinderen, jongeren en hun begeleiders creatieve processen die heel wat gelijkenissen en eigenschappen vertonen met de artistieke creatieprocessen van kunstenaars. Deelnemers leren vanuit de eigen leefwereld over de kunsten en maken de link naar de wereld buiten de schoolmuren. Dit proces wordt begeleid door een authentieke lesgever en expert: een kunstenaar/kunstdocent die vanuit pedagogische en artistieke competenties inspireert, de actieve leerprocessen begeleidt en een vizier biedt op de wereld van de kunsten.

Kunst in Zicht is een vrijhaven voor actieve kunsteducatie.

De werking van Kunst in Zicht kiest voor actieve kunsteducatie. Dat wil zeggen dat het accent ligt op actief experimenteren met kunstvormen en -disciplines, om daarin vaardigheden, kennis en attitudes te ontwikkelen. Het woord vrijhaven staat voor de ontwikkeling, het onderzoek, de innovatie en het experiment om actieve kunsteducatie telkens opnieuw uit te vinden of te vernieuwen (in projecten en methoden).Vrijhaven refereert tevens naar de inspirerende fysieke ruimte (omgeving, lokaal en materiaal) en de mentale ruimte (gevoel van veiligheid, respect, verwondering en uitdaging) die nodig zijn om een labosfeer te creëren waarin kunsteducatief experiment mogelijk is. Het combineert veiligheid en vrijheid, vertrekken en weer thuiskomen.Een veilige haven voor kunsteducatieve piraterij.

Organisatiesector

(Sociaal-)cultureel

Doelgroep

Kinderen (0-6 jaar)
Kinderen (7-12 jaar)
Jongeren (13-18 jaar)
Volwassenen (19-65 jaar)

Doelstellingen

Media toegang