Artikel

Magazine Media

Magazine media zijn verzamelingen van artikelen en advertenties die met een vast interval verschijnen. De magazine media zijn op zich zelf staande titels die zich richten op een welomschreven doelgroep. Vooral op dit laatste punt verschillen ze van dagbladen en de magazine die daar ook al eens deel van uitmaken in het weekend. Voorbeelden van deze doelgroepen zijn: mannen, tieners, jonge vrouwen, middelbare vrouwen, senioren, levensgenieters, sportliefhebbers, dierenvrienden …

Dit maakt dat magazine media bijzonder geschikt zijn als instrument bij opleiding om op maat van een specifieke doelgroep een bepaald onderwerp aan te kaarten, discussie op gang te brengen en vaardigheden te verwerven.

Vooral de papieren magazines zijn bekend maar steeds meer lezers kiezen voor de digitale platformen van hun vertrouwde magazines. De mogelijkheden voor interactie met en tussen lezers zijn een grote troef. Websites, sociale media maar ook televisie, evenementen en beurzen of plus producten voor en met lezers maken dat magazine media veel meer zijn dan papier!

De invalshoek en leefwereld van de doelgroep bepaalt de inhoud, vormgeving en stijl. Elke doelgroep trekt ook specifieke groepen adverteerders aan. Zij zorgen voor een belangrijk deel van (soms zelfs al) de inkomsten om redactie, productie en verspreiding te financieren. Uiteraard is het niet omdat de lezer gratis toegang heeft tot een magazine dat er geen kosten verbonden zijn aan het maken van het magazine.

Grosso modo zijn er drie types magazine media in functie van het inkomsten model voor de financiering van de redactie, productie en verspreiding.

Consumer magazines

Het klassieke magazine of groot publieksblad richt zich op een zo groot mogelijke maar wel omschreven doelgroep met een betalend magazine waarin ook advertenties staan. Een deel van de inkomsten komt van de lezer die een abonnement neemt of in de krantenwinkel of webshop een exemplaar koopt.

Anderzijds betalen adverteerders voor ruimte in de magazines, een pagina op papier of een banner op het web of in de app. De advertenties zijn bijzonder waardevol voor adverteerder omdat magazine media de mogelijkheid bieden om specifieke groepen te bereiken met informatie over hun goed of dienst. Ook voor lezers zijn advertenties waardevol in magazines precies omdat ze aansluiten bij hun leefwereld en interesse.

Deze inkomsten dienen om eerst en vooral een onafhankelijke redactie te betalen van journalisten die in alle vrijheid artikelen kunnen maken voor de doelgroep. Deze artikelen worden dan later door de uitgever tot één geheel, een magazine, samengevoegd en door de vormgevers gepresenteerd in de vorm die best aansluit bij de doelgroep. Na de productie van de papieren exemplaren in de drukkerij of het afronden van de vormgeving voor het web, kan de verspreiding beginnen. De artikelen verschijnen op de website. De verspreiding van de papieren exemplaren via de post en krantenwinkels is een logistiek huzarenstukje.

Voorbeeld in grote lijnen hoe invalshoek en doelgroep artikels over een onderwerp bepalen:
Verkeersveiligheid zal op een andere manier aan bod komen in bv. Knack (zakelijk met de focus op politiek economische aspecten), Flair (veeleer met getuigenissen van lezeressen met focus op het sociaal en psychologish aspect), Dag Allemaal (met getuigenissen en foto’s van slachtoffers, focus op de problemen bij herstel), …

info: www.febelmag.be / www.magazinemedia.be

Vakpers

Eenzelfde beroep uitoefenen creëert een band tussen professionals. Zij zoeken zeer gespecialiseerde informatie en willen hun passie voor het vak delen. Daarom gebeurt het maken van inhoud ook door specialisten is de vormgeving vaak serieuzer en zakelijker en is de verspreiding minutieus gericht op de beoefenaars van een bepaald beroep. Vaak is het aantal exemplaren erg klein.

Chocolatiers, bakkers, frituristen, elektriciens, IT’ers, café bazen, aannemers, schrijnwerkers, installateurs, tandartsen, … allen hebben ze hun eigen titel die de nieuwste evoluties en technieken bespreekt ook trends en de toekomst van de sector met diepgaande analyses. Kortom inhoud die enkel professionals boeit. Zij lezen deze titels dan ook regelmatig en appreciëren de inhoud.

Vakpers is daarom niet altijd gekend bij het grote publiek, toch kent iedereen wel een titel uit zijn of haar domein. Dit maakt dat de vakpers uiterst geschikt is om een inkijk te geven aan toekomstige professionals. Ze kunnen kennis maken met huidige en toekomstige technieken maar vooral ook met de passie voor het vak!

www.b2bpress.be

Gratis pers

Niets is gratis, ook de gratis pers niet. De term duidt enkel aan dat deze magazines voor de lezer gratis zijn. Hier betalen adverteerders dus de volledige redactie, vormgeving, productie en verspreiding.

Anders dan de consumer magazines richt de gratis regionale pers zich veeleer op een zo groot mogelijke doelgroep die eerder omschreven wordt door een geografische regio of een welbepaalde plaats. In functie daarvan wordt de inhoud en de vorm aangepast. Deze inhoud wordt eveneens door een onafhankelijke en onpartijdige redactie gemaakt.

De gratis regionale pers richt zich op een welbepaalde kleine regio met inhoud die aansluit bij wat er leeft in de streek. Verschillende thema’s komen aan bod maar telkens vanuit door een lokale bril. Dit is de meest laagdrempelige vorm van perspublicatie want uiterst toegankelijk en overal beschikbaar. De verdeling gebeurt huis-aan-huis (ook wel push genoemd) of in displays (ook wel pull genoemd) waar lezers zelf een exemplaar kunnen meenemen.

Er zijn ook heel wat gratis pers titels die aansluiten bij een bepaalde activiteit of interesse. Pendelaars kunnen elke ochtend gratis een perspublicatie met inhoud en in een vorm aangepast meenemen op hun reis. Ook bij het wachten bij de kapper, bakker, restaurant, … kan je gratis pers meenemen die aansluit bij de behoefte van het moment.

www.freepress.be

  CONSUMER VAKPERS GRATIS PERS
Doelpubliek Groot publiek Beroepsgroep Regionaal, lokaal, bijzonder leesmoment
Inhoud Algemene informatie of bijzondere interesse Professioneel, gespecialiseerd Lokaal of activiteit gebonden
Vorm Gestileerd Eerder zakelijk Eerder speels
Verspreiding Abonnement, losse verkopen, tegen betaling Abonnement, gratis, tegen betaling Gratis, push of pull

contact: The Ppress vzw, Z1. Researchpark 120 te 1731 Zellik – www.theppress.be - info@theppress.be - 02 558 97 50

Lees meer over