Onderzoeksmonitor
1 januari 2012 - 30 september 2013

2012 MICTIVO 2: Monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse Onderwijs

De Vlaamse overheid investeert sinds geruime tijd in diverse projecten, materiële uitrusting en professionalisering van leerkrachten en directieleden teneinde informatie‐ en communicatie‐technologieën (ICT) in te bedden in alle niveaus van het onderwijs. Sinds 2007 bestaat tevens een formeel curriculum onder de vorm van leer­‐ of vakgebiedoverschrijdende ICT­‐eindtermen en ontwikkelingsdoelen (cf. www.ond.vlaanderen.be/curriculum/). Om de impact van het financierings­‐ en ondersteuningsbeleid met betrekking tot ICT in het Vlaamse onderwijs in kaart te brengen en te analyseren, werd anno 2006 een eerste OBPWO­‐oproep terzake gelancee
rd. Tijdens het schooljaar 
2007
-‐
2
008 werd vervolgens 
de eerste Monitor voor ICT-­‐
integratie in het Vla
amse onderwijs, kortweg 
MICTIVO 1, uitgevoerd

.
 Deze studie
 had tot doel een 
wetenschappelijk gefundeerd meetinstrument met een aantal kernindicatoren voor het systematisch 
monitoren van ICT in onderwijs, te on
twikkelen en te valideren. Vijf jaar later werd een tweede, 
geoptimaliseerde en uitgebreide monitor opgebouwd, gevalideerd en gehanteerd in een 
breedschalige, representatieve studie van Nederlandstalige scholen in Vlaanderen en het Brussels 
Hoofdstedelijk 
Gewest (MICTIVO 2).

Bijlagen

Werken mee aan dit initiatief