Checklist: waar moet mijn cliënt op letten als hij/zij sociale media gebruikt?
1. Weet steeds welke sociale media je hebt.
- Ken je de sociale media waar je een log-in op hebt?
- Weet je waarvoor je die sociale media kan gebruiken?
Meer weten:
2. Gebruik alleen een veilig paswoord.
- Gebruik een sterk wachtwoord of een paswoordzin (wachtzin).
- Gebruik bij elk sociaal medium een ander paswoord.
Meer weten:
3. Dit is een goed profiel.
- Er staat enkel informatie op die iedereen over je mag weten.
- Je profielfoto is recent, passend bij het sociaal medium en niet uitdagend.
- Privé-gegevens zet je niet op je profiel en geef je niet door: (e-mail)adres, telefoonnummer, rekeningnummer, agenda ….
Meer weten:
4. Pas op elk sociaal medium je privacy-instellingen aan zoals je die wil.
- Controleer zeker minstens twee keer per jaar je privacy-instellingen.
Meer weten:
- Hoe bepaal ik wat anderen zien op je profiel, stappenplan voor Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram?
- Instellingen op Facebook
- Uitgebreid overzicht met handleidingen voor diverse sociale media (Engels)
5. Vrienden die je volgt en die jou volgen, zijn mensen die je ook in het echte leven kent.
Meer weten:
6. Denk goed na of je iets wel of niet kan posten.
- Over jezelf: “hoe denk je morgen over deze inhoud?”
- Over anderen: “staan er andere mensen in dit bericht en vinden ze het OK om hierin te staan?”
Meer weten:
- Wat post je wel en niet online.
- Denk na vooraleer je iets plaatst in drie regels en een noodplan.
- Hoe reageer je het best online? (zie ook de prent hieronder)
7. En ten slotte: wie is jouw offline buddy voor online zaken?
- Bij wie kan je makkelijk terecht voor advies bij online problemen (bijvoorbeeld: paswoord vergeten, online ruzies, stalken, afpersing …)?