Mijn Sociale Media Checklist
Tool

Checklist: waar moet mijn cliënt op letten als hij/zij sociale media gebruikt?

1. Weet steeds welke sociale media je hebt.

  • Ken je de sociale media waar je een log-in op hebt?
  • Weet je waarvoor je die sociale media kan gebruiken?

Meer weten:

2. Gebruik alleen een veilig paswoord.

  • Gebruik een sterk wachtwoord of een paswoordzin (wachtzin).
  • Gebruik bij elk sociaal medium een ander paswoord.

Meer weten:

3. Dit is een goed profiel.

  • Er staat enkel informatie op die iedereen over je mag weten.
  • Je profielfoto is recent, passend bij het sociaal medium en niet uitdagend.
  • Privé-gegevens zet je niet op je profiel en geef je niet door: (e-mail)adres, telefoonnummer, rekeningnummer, agenda …. 

Meer weten:

4. Pas op elk sociaal medium je privacy-instellingen aan zoals je die wil.

  • Controleer zeker minstens twee keer per jaar je privacy-instellingen.  

Meer weten:

5. Vrienden die je volgt en die jou volgen, zijn mensen die je ook in het echte leven kent.  

Meer weten:

6. Denk goed na of je iets wel of niet kan posten.

  • Over jezelf: “hoe denk je morgen over deze inhoud?”
  • Over anderen: “staan er andere mensen in dit bericht en vinden ze het OK om hierin te staan?”

Meer weten:

7. En ten slotte: wie is jouw offline buddy voor online zaken?

  • Bij wie kan je makkelijk terecht voor advies bij online problemen (bijvoorbeeld: paswoord vergeten, online ruzies, stalken, afpersing …)?

Werken mee aan dit initiatief