EDUbox Wij-zij-denken: leren van mening verschillen
Over sommige onderwerpen lopen de spanningen hoog op. Het lijkt dan alsof je alleen een kamp ‘voor’ en een kamp ‘tegen’ hebt. Als leerkracht vermijd je zulke thema’s misschien omdat ze te gevoelig liggen. Daarom is er de EDUbox Wij-zij-denken: om jongeren in de klas te laten oefenen in het omgaan met meningsverschillen.
Deze interactieve tool bevat een klein stukje theorie, informatieve video’s, enkele praktijkoefeningen en een groot discussieformat ‘Samen door één deur’, waarin jongeren met elkaar in discussie leren gaan over polariserende onderwerpen. Zo krijgen leerlingen stap voor stap meer grip op het wij-zij-denken en staan ze sterker in hun schoenen bij moeilijkere onderwerpen.
Deze EDUbox is een samenwerking van VRT NWS met het Hannah Arendt Instituut, Mediawijs, Tumult en Vlaams Vredesinstituut.
"Op sociale media zie je veel meningen. Dat is een enorme rijkdom! Maar we zien vaak dat mensen niet eens naar elkaar luisteren en enkel ‘de ander’ wegduwen. Met deze EDUbox leren jongeren net wel luisteren naar elkaar, leren ze standpunten innemen en die beargumenteren, op een geweldloze en mediawijze manier.”
- Andy Demeulenaere, algemeen coördinator Mediawijs
Om deze EDUbox te gebruiken, heb je als leerkracht zelf geen diepgaand inzicht nodig in wij-zij-denken, polarisatie of de onderwerpen die aan bod zullen komen. De bedoeling is dat leerlingen zelf aan de slag kunnen met het materiaal.
De EDUbox Wij-zij-denken sluit aan bij verschillende van de nieuwe eindtermen burgerschap en samenleven. De box is ontwikkeld voor jongeren uit ASO, KSO, TSO en BSO-richtingen, en is bruikbaar vanaf de eerste graad secundair. Een overzicht van alle eindtermen waaraan wordt gewerkt vind je in de handleiding voor leerkrachten.
De EDUbox Wij-Zij denken bestaat uit 4 delen
- een introductie met een individuele oefening waarin leerlingen hun sociale identiteit in kaart brengen door na te denken tot welke groepen ze behoren
- theorie met filmpjes
- een groot rollenspel ‘Samen door één deur’ waarin jongeren met elkaar in discussie leren gaan over polariserende onderwerpen
- extra inspiratie
In de klas of online
De ‘EDUbox Wij-zij-denken: leren van menings verschillen’ is specifiek gemaakt op maat van leerlingen van het secundair onderwijs en is beschikbaar in het Nederlands en in het Frans. Als leerkracht kan je dit educatief pakket op twee manieren gebruiken. In de klas kunnen leerlingen in kleine groepjes zelfstandig aan de slag gaan met behulp van digitale fiches op een interactieve website. Die fiches zijn gekoppeld aan een uitgebreid luik audiovisueel materiaal. Leerlingen kunnen de EDUbox ook individueel doorlopen via de interactieve videoles, wat in tijden van afstandsonderwijs handig kan zijn. Interesse in een fysieke box? Noteer je gegevens op het interesseformulier en we houden je op de hoogte van een eventuele herdruk.
Beide lesvormen zijn op identieke wijze opgebouwd. Ze starten met een introductie over polarisatie en sociale identiteit. Daarna volgen een klein stukje theorie en verschillende opdrachten. Zo krijgen leerlingen stap voor stap meer grip op het wij-zij-denken.
Praktisch
- Om met de EDUbox Wij-zij-denken aan de slag te gaan, heb je 2 lesuren nodig. Bekijk de handleiding voor leerkrachten.
- Deze EDUbox is niet meer beschikbaar. Je kan wel nog de online versie gebruiken.
- Er worden 4 exemplaren van de EDUbox in 1 pakket verstuurd, waarmee dan ongeveer 20 leerlingen tegelijkertijd aan de slag kunnen.
- Bijhorende filmpjes EDUbox
- Een introfilmpje
- Marjan Verplancke en Maarten Van Alstein leggen uit hoe verhalen je sociale identiteit beïnvloeden.
- Wanneer wordt wij-zij-denken gevaarlijk? Een voorbeeld.
- KLAAR: Wat is polarisatie? En wat kan je tegen gevaarlijke polarisatie doen?
- Voorbeeldrollenspel: Enkele jongeren debatteren over de vraag 'Wat met Zwarte Piet?'
- Introductiefilmpjes van de gesprekthema's voor het rollenspel
Over EDUbox
Er zijn ondertussen al 10 eduboxen beschikbaar: een overzicht vind je hier.
De EDUbox Wij-zij-denken is mede ontwikkeld met federale subsidies inzake gelijkheid. Die subsidies werden toegekend door Sarah Schlitz, staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit.
Dit lespakket maakt eveneens mee onderdeel van het project 'No Cap', een online leertraject dat in augustus wordt gelanceerd voor leraren om om te gaan met polarisering en radicalisering in de klas.
Een EDUbox is een educatieve tool van VRT NWS om jongeren op een andere manier te laten kennismaken met verschillende maatschappelijke thema’s en wordt ontwikkeld met expertpartners zoals Mediawijs. Naast alle content die VRT NWS maakt op radio, tv, online en via sociale media, informeert en inspireert VRT NWS ook zo jongeren en stimuleert hen om zelf aan de slag te gaan. De boxen zijn ontwikkeld om te gebruiken in de klas. Leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. De fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Bij de box hoort ook een digitaal luik met audiovisueel materiaal.
![]() |
De EDUbox werd mee ontwikkeld met federale subsidies voor gelijke kansen. |
![]() |
Dit lespakket maakt onderdeel uit van het project 'No Cap', een project met steun van het Internal Security Fund-Police van de Europese Unie. De inhoud vertegenwoordigt enkel de visie van de makers. De Europese Commissie wijst elke verantwoordelijkheid af voor het gebruik van informatie uit dit project. |

