Online privacy: hoe gaan kinderen en ouders er mee om?
De perceptie van kinderen en ouders over online commerciële datapraktijken
De persoonsgegevens van kinderen worden vaak verzameld voor commerciële doeleinden. Verschillende landen beogen met hun regelgeving de privacy van kinderen te beschermen door bijvoorbeeld websites te verplichten toestemming aan de ouders te vragen om gegevens van de kinderen te verwerken voor commerciële doeleinden. Toch blijft de bezorgdheid over de bescherming van de online gegevens van kinderen toenemen.
Maar welke copingstrategieën hanteren ouders en hun kinderen met betrekking tot hun privacy? En welke percepties liggen aan de basis van de gebruikte strategieën?
Om hierop een antwoord te bieden, zetten onderzoekers van de onderzoeksgroep CEPEC een kwalitatieve studie op waarin ouders en hun kinderen (van 8 tot 11 jaar) werden geïnterviewd.
Benieuwd naar het opzet en de resultaten van deze interviews?
Die kan je terugvinden in het volledige artikel via deze link:
https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/3232
Over de auteur
Laurien Desimpelaere is doctoraatsonderzoeker aan het Centrum voor Persuasieve Communicatie (CEPEC) van de vakgroep communicatiewetenschappen (UGent). Haar onderzoek focust zich op de effectiviteit van gepersonaliseerde reclame bij kinderen en hoe ze hier mee omgaan.