Artikel

De social media quickscan: analyseer en verbeter je social media praktijk

Facebook is op dit moment met bijna 6 miljoen gebruikers de populairste sociale netwerksite in België, op een afstandje gevolgd door LinkedIn (2,5 miljoen), Google+ en Twitter (1 miljoen). Reden genoeg om hier als (non-profit) organisatie letterlijk en figuurlijk je gezicht te laten zien. De meeste organisaties zijn dan ook minstens aanwezig op Facebook, zij het niet allemaal even actief of efficiënt.
 
Een eerste vaststelling is dat de meeste organisaties met een "bedrijfspagina" of een groepspagina aanwezig zijn op Facebook. Een beperkt aantal echter gebruikt nog steeds een persoonlijk profiel, alhoewel dat in strijd is met de richtlijnen van Facebook. Bovendien bevat een pagina, in tegenstelling tot een persoonlijk profiel, de mogelijkheid om het aantal bezoeken en het gedrag van je bezoekers in statistieken af te lezen. Dat is heel nuttig voor het ontwikkelen van een gepaste strategie. 
 
Verder merk je ook dat heel wat organisaties die over een Facebook- en/of Twitterpagina beschikken, nalaten om op hun website een duidelijke link naar die kanalen te leggen. Zo missen ze kansen om het verkeer van de sociale media naar de website en vice versa te bevorderen.
 
Een derde vaststelling: Veel Facebook- en Twitterpagina's bevatten overwegend aankondigingen van activiteiten, producten en publicaties. Ze worden eigenlijk vooral als reclamekanaal gebruikt. Een benadering die, zo blijkt uit onderzoek, weinig productief is. Op sociale media staat immers de conversatie met het publiek voorop, niet het eenrichtingsverkeer vanuit de organisatie. 
 
Deze voorbeelden laten zien hoe je met een aantal kleine ingrepen je social media-inspanningen veel rendabeler kunt maken. Maar waar moet je beginnen? Waar moet je allemaal op letten? Om dat duidelijk te krijgen, ontwikkelde Socius, het steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, een quickscan.
 
 

Quickscan: Wat en waarom?

De Social Media Quickscan is een instrument dat Socius heeft ontwikkeld om je eigen social media praktijk snel te kunnen in kaart brengen.
 
De tool bestaat uit een aantal korte vragenlijsten die toelaten om op korte tijd een beeld te krijgen van waar je met je social mediapraktijk staat, en wat de groeimogelijkheden zijn. Er is een vragenlijst over je social media-aanpak in het algemeen, eentje over Facebook en een over Twitter. Als je de vragenlijst hebt afgewerkt, krijg je een overzicht van de goede en de minder goede) antwoorden, samen met de score die je behaald hebt, van C (nog heel wat werk aan de winkel) over B (goed bezig) tot A (prima resultaat). Deze antwoorden worden telkens kort toegelicht. Je krijgt concrete verbetertips en verwijzingen naar nuttige websites of handleidingen. Je ontvangt het resultaat van je quickscan ook in je mailbox, zodat je het kan bewaren of afdrukken. De quickscan is ontwikkeld in Wordpress met behulp van een extra quiz plugin.
 
Waarom we met de quickscan begonnen zijn? Socius organiseert regelmatig workshops en trainingen over social media strategie. Een probleem dat zich regelmatig stelde, zoals dat wel vaker het geval is bij ICT-cursussen, is het soms heel verschillende beginniveau van deelnemers. Waar de ene worstelt met het verschil tussen een Facebookpagina en een persoonlijk profiel, zit de andere ongeduldig te wachten op specifieke informatie in verband met het installeren van apps.
 
De Social Media Quickscan is ontstaan als een vorm van antwoord hierop. Door mensen voorafgaand aan de cursus een online toets te laten invullen, krijgen ze een idee van de inhoud die aan bod zal komen, en waar ze zichzelf positioneren ten aanzien van die inhoud. De quickscan werkt zo eigenlijk als een soort instaptoets. 
 

Gecombineerd leren en zelfstudie

Je kan de quickscan echter ook op zichzelf gebruiken. De tests zijn opgevat als een soort checklist, waarbij je over een reeks heel concrete punten kunt nakijken hoe het bij jou gesteld is. Als je bijvoorbeeld op de vraag " Hoe meten wij onze resultaten" de antwoordoptie "Wij meten onze resultaten niet" aangevinkt hebt, dan houdt dat tegelijk een aansporing in om hier werk van te maken. De social media quickscan is op die manier ook een goed vertrekpunt voor een verbetertraject. Je kan hem gebruiken om verbeterpunten op te lijsten, de nodige actie te ondernemen en de scan na zes maanden of een jaar nog eens opnieuw te doen, om concreet na te gaan op welke punten je vooruitgang hebt geboekt.
 
Na het beantwoorden van een vraag krijg je onmiddellijk feedback.
 
De quickscan is vooral een aanzet om je verder in het onderwerp te verdiepen. Op elk antwoord krijg je feedback, tips en verwijzingen naar interessante bronnen voor verdere (zelf)studie. Dat kunnen interessante blogbiijdragen zijn, of verwijzingen naar de eigen documentatiekanalen van Socius op Scoop.It! (www.scoop.it/t/social-media-sociaal-cultureel-werk) en Pinterest (www.pinterest.com/hcallens), die op regelmatige basis ge-update worden. Daarom ook nemen we in de website ook onze Twitterfeed met social media tips op; elke dinsdag posten we een tweet met de hashtag #socialmediatip, en dat overzicht vind je op de quickscan-website terug als een extra trigger om jezelf permanent bij te scholen. Doordat je een quiz moet invullen bouw je een spelelement in, en dat maakt het toegankelijker en leuker dan een droge checklist.
 
En dat lijkt te werken. Gebruikers drukken het als volgt uit:
“In de feedback staan duidelijke instructies, links (naar handleidingen en meer info) en applicaties om je social media strategie te verbeteren. Toepassing van deze tips leiden al meteen tot resultaat.” 
“De feedback is zeer handig, de links en tools hebben me al veel geholpen. Sterkste punt: een to do-lijst is meteen gemaakt."
 
De quickscan is een interessant experiment in gecombineerd leren: hoe kan je via een online hulpmiddel leren in groep ondersteunen? 
 
Probeer het zelf op www.socialmediaquickscan.be.
 

Lees meer over