Artikel

Mediacoach 2019-2020: het programma

Tijdens de sessies staat praktijk en uitwisseling centraal en gaan we aan de slag met de theorie uit de MOOC Mediacoach, het online leerplatform. In de voormiddag verdiepen we ons in het dagthema en in de namiddag heb je meestal de keuze uit een aantal workshops. Tijdens de sessies zijn er ook projectbegeleidingsmomenten voorzien.

Sessie 1: Wat betekent 'mediawijsheid'?

Wat betekent 'mediawijsheid'? Tijdens de eerste sessie ontleden we het concept en belichten we de verschillende aspecten van mediawijsheid aan de hand van het Mediawijs Competentiemodel. Daarna breng je zelf jouw competenties in kaart met de mediaprofieltest. We discussiëren over de rol(len) van een ‘mediacoach’ binnen diverse settings. Op basis van deze discussie legt elke deelnemer een eigen referentiekader vast. Tenslotte krijg je de nodige info over jouw project dat je zal uitvoeren tijdens de opleiding: afgestudeerde mediacoaches uit verschillende sectoren stellen hun inspirerende projecten voor en we bieden jou de nodige handvaten om verandering te bewerkstelligen in jouw praktijk en organisatie aan de hand van een aantal coachingsprincipes.


Sessie 2: Mediagebruik en burgerschap

Welke rol spelen (digitale) media in de leefwereld van kinderen en jongeren? Onderzoek zoals Apestaartjaren en Digimeter geven ons het nodige inzicht. Maar we staan ook stil bij wat deze cijfers voor jouw werk en jouw organisatie betekenen. Gelukkig zijn er een aantal digitale tools die mediawijsheid in de organisatie kunnen stimuleren! Tenslotte staan we stil bij de impact van media op de samenleving en haar burgers. Op de agenda: sociale actie, hate speech én burgerparticipatie.

Keuzesessies:

  • Alternarratief (een stappenplan tegen online haatspraak)
  • Participatieve projecten in de kijker
  • De digitale rol van acties zoals Youth For Climate


Sessie 3: Media en relaties


Wat betekenen digitale media voor relaties? En wat moet je weten over online respect, online seksualiteit (en sexting) en cyberpesten? We geven je zowel tips als tools om hierover in gesprek te gaan met jouw doelgroep en jouw collega's. We staan ook stil bij hoe we sociale media in onze organsatie gebruiken. Je leert hoe je een sociale mediaprotocol kan uitwerken voor je organisatie. 

Keuzesessies:

  • Communiceren via sociale media
  • Maak zelf een social video
  • Werk maken van een cyberpestbeleid
  • Werk maken van een sextingbeleid


Sessie 4: Mediaproductie

Welke rol spelen 'influencers' in de (jongeren)cultuur en hoe kan mediacreatie sociale verandering teweegbrengen? In deze sessie belichten we de creatieve aspecten van mediawijsheid. Je leert meer over het wettelijk kader van auteurs- en portretrecht en staat stil bij wat dit betekent voor jouw organisatie en ook breder: de online cultuur van actief delen. Een reeks inspirerende praktijken over mediaproductie en mediawijsheid doen je ongetwijfeld zin krijgen in meer!

Keuzesessies:

  • Medialab - Word een creatieve verteller en test diverse digital storytellingtools
  • Leren met beelden - hands-on workshop over het creëren van beelden met kinderen en jongeren
  • Aan de slag met een 'Green screen'
  • Maak je eigen animatiefilm


Sessie 5: Media en privacy & jouw mediawijs project

Hoe kan je jouw doelgroep bewust maken van privacy? Hoe evolueert privacy in een snel digitaliserende context? Wat zijn privacystrategieën? En wat zijn de persoonlijke en maatschappelijke aspecten van privacy?

In namiddag bespreken we het 'coach-aspect' van een Mediacoach en we gaan opnieuw aan de slag rond jouw project. We bekijken hoe je de impact van jouw projectidee kan versterken en hoe je mensen kan aanspreken en motiveren. We toetsen de stand van zaken van jouw project af aan de hand van een intervisiemethodiek.


Sessie 6: Nieuwsmedia, informatie en reclamewijsheid

Welke impact hebben digitale media op informatie? Wat is de filter bubbel? Wat is de impact van digitale media op nieuwsmedia en journalistiek? En hoe zit het nu met nepnieuws? We eindigen de voormiddag met een demo van de meest interessante en educatieve tools om (visuele) informatie te vinden, te analyseren en te beoordelen.

Keuzesessies:

  • Digitale Informatievaardigheden
  • Mediatraining
  • Mash-up: Eigen propaganda maken
  • Beeldvorming en diversiteit

Sessie 7: Media en spel 

Ook games kunnen niet in ons themalijstje ontbreken! In deze sessie bespreken we de invloed van games op (beeld)taal, sociale en analytische vaardigheden. En we gaan dieper in op de lerende aspecten van gewone games en het gebruik van educatieve games. Ook onderwerpen als verslaving en confrontatie met geweld komen aan bod. En we staan ook stil bij het belang van coderen. We bekijken hoe coderen mediawijsheid kan stimuleren en stellen enkele concrete praktijken en tools voor.

Keuzesessies:

  • Programmeren/coderen: toegankelijke tools en tips
  • Aan de slag met virtual en augmented reality
  • Gamification: spelconcepten ontwikkelen en gebruiken binnen een educatieve setting

Sessie 8: Jouw mediawijs project

Tijdens deze sessie je als mediacoach in spé jouw mediawijs project voor aan de jury.

Sessie 9: Inspiratiedag

Heb je het opleidingstraject volledig doorlopen en jouw project is positief geëvalueerd? Dan ontvang je op deze laatst 'inspiratiedag' jouw competentiedocument ‘Mediacoach’. Op de agenda staat een sterk een inhoudelijk programma met nieuwe mediawijze trends en praktijken en passeren de gerealiseerde projecten de revue.

Lees meer over