Hulp bij de aanvraag van een sociaal tarief voor telecom
Geef hulp bij de aanvraag van een sociaal tarief telefonie en internet. Een handleiding voor hulpverleners en intermediairen.
Sociaal internet en telefoon tarief. Wat is dat?
Het sociaal tarief is een korting die de operatoren geven op de factuur voor vaste of mobiele telefonie of internet.
Je ontvangt een maandelijkse korting van 40% (tot max. 8,4 euro) op je internetverbinding. Voor meer info kan je hier terecht: https://www.bipt.be/consumenten/faq/sociaal-tarief-waaruit-bestaan-die-kortingen
Het kortingstarief moet aangevraagd worden bij de operator van de cliënt.
Wie kan het aanvragen?
- Je bent 65+’er met een beperkt inkomen *
- of je bent gehandicapt voor minimum 66% met een beperkt inkomen *
- of je ontvangt een leefloon * (let op: equivalent leefloon komt niet in aanmerking)
- of je lijdt aan gehoorverlies van ten minste 70dB (of je inwonend kind / kleinkind) *
- of je hebt een laryngectomie ondergaan (of je inwonend kind / kleinkind)
- of je bent een militair oorlogsblinde
* aanvullende voorwaarde vind je hier: https://www.bipt.be/consumenten/faq/wie-kan-het-sociale-tarief-genieten
Welke operatoren bieden een sociaal tarief?
Hoe verloopt de aanvraag?
Stap 1:
Je kan het sociaal tarief aanvragen bij één van de operatoren.
Stap 2:
De operator stuurt jouw aanvraag door naar het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie).
BIPT kan je per post een aantal documenten opvragen. Stuur BIPT deze gevraagde documenten op.
Stap 3:
BIPT zal je per post laten weten of je aanvraag werd goedgekeurd of niet.
Stap 4:
Wordt je aanvraag goedgekeurd? Dan zal je voor je volgende factuur minder moeten betalen.
Hoe kan je, als lokaal bestuur, helpen?
Medewerkers (van een digipunt, bibliotheek, OCMW,...) kunnen cliënten helpen bij de aanvraag van het sociaal tarief bij de eigen operator. Voor mensen met geletterdheidsnoden is deze aanvraag zeer complex. Hierin ondersteund worden, kan een groot verschil maken.
Wat kan je doen als medewerker?
- Neem samen met de cliënt contact op met de eigen operator van de cliënt. Afhankelijk van de provider kan dit via een online formulier (Telenet, Orange, BASE), een mail (Scarlet) of telefonisch via de klantendienst (Proximus, Voo)
- Volgende informatie heb je (bijna) altijd nodig: naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres, rijksregisternummer en klantnummer.
- Help de cliënt om de documenten die het BIPT opvraagt, te verzamelen en op te sturen. Over welke documenten kan het gaan?
- kopie van het jongste "Aanslagbiljet personenbelasting en aanvullende belastingen"
- attest van ontvangst van kinderbijslag
- attest waarop vermeld is dat de aanvrager voor meer dan 66% gehandicapt is
- attest van gezinssamenstelling
- kopie van de beslissing (van de vrederechter of van de jeugdrechtbank) waaruit blijkt dat zijn/haar kleinkinderen bij gerechtelijke beslissing aan de aanvrager/aanvraagster zijn toevertrouwd
- kopie van een OCMW-attest waaruit blijkt dat de aanvrager/aanvraagster het leefloon geniet
- attest van een keel-, neus- en oorspecialist
- attest van de DG Oorlogsslachtoffers
4. Volg de beslissing van het BIPT mee op.
Nog vragen?
Voor vragen over de toekenningsvoorwaarden kan je terecht bij BIPT van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur op het nummer 02 226 89 41.
Wie recht heeft op een sociale tegemoetkoming, slaagt er vaak niet in om er gebruik van te maken, vooral de meest kwetsbaren niet. Daarom roept de taskforce e-inclusie, in een open brief, op aan de federale regering om de toegang tot internet te beschouwen als een basisrecht voor iedere burger en daarvoor de nodige hefbomen te voorzien.