Educatief pakket reclamewijsheid
Jongeren krijgen op internet steeds vaker te maken met niet duidelijk herkenbare reclame. Advertenties zijn verpakt in chatprogramma's, virtuele werelden, games, sociale netwerksites en community's op internet. Op die manier worden jongeren op jonge leeftijd blootgesteld aan tal van reclameboodschappen. De Katholieke Hogeschool Limburg, de Provinciale Hogeschool Limburg en de onderzoeksgroep MIOS UA hebben daarom in opdracht van Mediawijs.be een interactief lespakket over online reclame ontwikkeld.
Leerkrachten in de eerste graad secundair en buitengewoon onderwijs kunnen met deze eduactieve pakketten aan de slag gaan om het thema reclamewijsheid aan bod te laten komen in de klas. Op een interactieve manier leren jongeren over online reclame en de commerciële intentie van reclame te begrijpen.
De educatieve pakketten bestaan uit een lerarenbundel, leerlingenbundel met opdrachten en enkele PowerPoint presentaties.
Eduactief pakket voor secundair onderwijs
Het educatief pakket gaat specifiek over online reclame. Concreet komen de volgende onderdelen aan bod in het lespakket:
- reclame op het internet in het algemeen;
- reclame op sociale netwerksites zoals Facebook en YouTube;
- reclame in online brand communities;
- reclame in digitale games;
- reclame via mobiele media: sms-wedstrijden, qr-codes en branded mobile apps;
- reflectie over een reclamevrij internet;
- technieken die reclamemakers gebruiken
Dit pakket richt zicht in eerste instantie tot jongeren van de eerste graad van het secundair onderwijs, maar kan ook ingezet worden voor andere doelgroepen.
Het educatief pakket voor secundair onderwijs kan je hier terugvinden.
Educatief pakket voor buitengewoon onderwijs
Het educatief pakket gaat specifiek over online reclame. Concreet komen de volgende onderdelen aan bod in het lespakket:
- reclame op het internet in het algemeen;
- reclame in e-mails;
- reclame op videosites zoals YouTube;
- reclame op sociale netwerksites zoals Facebook;
- reclame in digitale games;
- reclame via mobiele media: sms-wedstrijden en qr-codes.
Dit pakket richt zicht in eerste instantie tot jongeren van 13 tot 16 jaar in het geïntegreerd en buitengewoon secundair onderwijs en die vanuit leermoeilijkheden (o.a. OV3 onderwijs) extra didactische ondersteuning nodig hebben, maar kan ook ingezet worden voor andere doelgroepen.
Het educatief pakket voor buitengewoon onderwijs kan je hier terugvinden.