I@School
Online informatie delen en communiceren was nog nooit zo eenvoudig. Met het groeiende aanbod aan media krijgen we steeds meer tools in handen om zelf multimediale content te creëren en te delen. En toch leert de praktijk ons dat kinderen en jongeren nog steeds een hoge drempel ervaren om zelf media te produceren. Ze blijven vooral toeschouwers, die bestaande informatie en online content met elkaar delen.
Met het groeiende media-aanbod, groeit tegelijkertijd ook de nood om zich voldoende kritisch te kunnen opstellen ten opzichte van die media. Jongeren hebben ondersteuning nodig in het verkrijgen van de nodige competenties om zelf media te produceren. Mediaraven vzw gelooft immers dat jongeren de hoogste graad van mediawijsheid kunnen bereiken door zelf media te leren produceren en zo ‘de trucen van de mediafoor’ zelf te ervaren.
De kansen van digitale media grijpen
Mediaraven vzw grijpt de kansen van digitale media mét kinderen, jongeren en het brede jeugdwerk. Met onze ervaring en expertise creëren we samen de experimenteerruimte waarin we met kinderen, jongeren en jeugdwerkers
- hun mediacompetenties en mediawijsheid ontwikkelen,
- online informatie delen over of voor de jeugd of het jeugdwerk,
- het brede jeugdwerk ondersteunen in werken met digitale media.
We kiezen hierbij resoluut voor een positief verhaal. We inspireren kinderen, jongeren en het brede jeugdwerk om digitaal te communiceren, te informeren, te participeren, te animeren en te creëren. Wanneer hier en daar enkele risico’s opduiken, zoeken we die uitdagingen op om er een positief antwoord op te formuleren.
Multimediaproject: I@School
I@School is een multimediaproject voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs, en heeft als doel om mediawijsheid bij 12- tot 14-jarigen te bevorderen. Tijdens het schooljaar 2012-2013 ging het project van start met scholen uit Gent, Roeselare en Leuven. I@School werd ontwikkeld door Mediaraven vzw, in samenwerking met REC Radiocentrum, met steun van de Vlaamse overheid.
Klassen die aan I@School deelnemen, doorlopen een parcours van vier mediaworkshops: bloggen, video, radio en schrijven voor het web. Elke workshop bestaat uit een theoretische achtergrond, zodat de leerlingen het medium leren kennen en begrijpen hoe het werkt. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag in een ruim praktijk-gedeelte. De leerlingen ontwikkelen de nodige competenties om zelf media te produceren, en dat in een veilige omgeving.
De leerlingen die het workshoptraject doorlopen, maken daarna deel uit van de schoolredacties. Op elke school zullen die redacties gedurende een maand werken aan een multimediale schoolblog. Mediaraven stelt tablets ter beschikking waarmee de leerlingen zelf aan de slag kunnen om artikels, leuke filmpjes, interessante interviews... te maken. Hun reportages publiceren ze op hun eigen schoolblog.
Aan I@School wordt er per stad ook een wedstrijd gekoppeld. Elke wedstrijdblog maakt kans om verkozen te worden tot de betere multimediale schoolblog van de stad. De verschillende blogs en de afzonderlijke reportages worden beoordeeld door een professionele jury en bekroond met een prijsuitreiking op de I@School finale.
De Mediagroeilijn
De keuze om het project I@School voor 12- tot 14-jarigen te ontwikkelen, berust op de mediagroeilijn. Mensen groeien, veranderen. Bij kinderen en jongeren volgen die veranderingen zich in een snel tempo op. En bij elke verandering ontstaan er nieuwe mogelijkheden, behoeften, interesses ... Wie kinderen en jongeren iets wil bijbrengen moet daarom leeftijdsgericht werken, op maat van de leefwereld en de ontwikkeling van elke leeftijdsgroep. En bovendien is het nodig om door die verschillende stappen een groeipad te trekken.
Ook werken aan mediawijsheid met kinderen en jongeren vereist dus een aangepaste mediagroeilijn.

Bij de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs gaan jongeren op ontdekking naar zichzelf. Leeftijdsgenoten worden belangrijker dan de ouders wanneer het gaat over vrijetijdsbesteding. Een eigen mening vormen, los van de ouders, wordt een echte uitdaging, net als zelf keuzes maken. Voor deze leeftijdsgroep werken we met goed afgebakende projecten, waaruit de jongeren kunnen kiezen. De school speelt daarbij een zeer belangrijke rol.
Mediawijsheid op school
De school is de wereld van de tieners. Geleidelijk aan scheuren ze zich los van hun ouders. Hun smaak en mening worden minder en minder de norm. De tieners gaan dus op zoek naar zichzelf, hun eigen mening en anderen die die mening mee sturen. Dat zijn in de eerste plaats de schoolvrienden. De school is een invloedrijke plaats waar tieners het vaakst in interactie gaan met leeftijdsgenoten. Tegelijkertijd zijn scholen ook veilige omgevingen om met media te experimenteren. In die scholen wil Mediaraven een eerste stap zetten richting langdurige mediaprojecten, om zo op termijn structurelere mediawerkingen op school te stimuleren.
Werken aan Mediawijsheid is bovendien een belangrijk aandachtspunt geworden op school. Het werd dan ook opgenomen in de vakoverschrijdende eindtermen (VOET) van het secundair onderwijs. Om mediaprojecten een vlotte ingang in de leerplannen te garanderen, probeert Mediaraven zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de eindtermen en leerdoelen.
De rol van de leerkrachten
Als je op lange termijn aan mediawijsheid wil werken op school, is het belangrijk dat je de leerkrachten actief betrekt. Bijvoorbeeld: opdat de leerkrachten mee zouden zijn in het I@School-verhaal, krijgen zij ook al een intensieve mediatraining voor het workshoptraject van start gaat. Op die manier voelen de leerkrachten zich zelfverzekerd om extra ondersteuning te bieden tijdens de workshops in de klas.
Door de leerkrachten ook op te leiden en hen de nodige ondersteuning te bieden, vergroot je de kans dat een tijdelijk mediawijsheidsproject ook op lange termijn nog zijn sporen kan nalaten op school. De leerkrachten zijn sleutelfiguren als je een structurele mediawerking op school wil stimuleren.