Onderzoek 'Hoe maken jongeren media?'
Mediaraven en Het Jeugdfilmfestival voerden in 2015 een steekproef uit bij 264 jongeren tussen 6 en 18 jaar om te weten komen of ze zelf soms media maken, en wat daarbij de belangrijkste struikelblokken zijn.
Met deze input wil Mediaraven de komende jaren methodieken en tools ontwikkelen om jongeren beter te begeleiden om media te maken.
Video en foto populairst
91% van de jongeren (12-18j) heeft al eens media gemaakt. Video en foto blijken de populairste mediavormen te zijn bij 12-18-jarigen. 89% had al eens een foto bewerkt en 86% van de jongeren had al eens een filmpje gemaakt.
Opmerkelijk: video maken gebeurt vooral met de smartphone, maar om die te bewerken gebruiken jongeren dan weer vooral de computer. Voor foto's gebruiken jongeren wel vaker hun smartphone dan een computer. Populaire apps als Instagram, Retrica en Pizap zitten daar voor iets tussen.
Slechts 18% had al eens een blog gemaakt. 23% heeft wel interesse om er een te maken, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. 56% heeft hierin geen interesse.
Audio bewerken is iets wat 35% al eens gedaan heeft. Ook hier heeft bijna de helft (46%) geen interesse om audio te bewerken.
Waar zoeken jongeren hulp?
Van de jongeren die deze vragen moesten invullen, gaf 55% aan dat ze hulp hadden gevraagd bij anderen. Het vaakst gingen de leerlingen hulp vragen bij vrienden (36,9%). Ouders (21,2%), broer of zus (19,1%) en leerkrachten (14,9%) scoren een pak minder.
Meisjes gaan iets sneller naar familie, terwijl jongens sneller naar vrienden en ‘anderen’ gaan.
Andere manieren om hulp te vragen waren onder andere zoeken op het fora (11%), of algemener 'het internet' (52%).
In de lagere school vaak onder impuls van de leerkracht
Alle bevraagde kinderen uit de lagere school (6-12j) hadden al foto's gemaakt. Foto's bewerken gebeurde vaak onder invloed van de leerkracht.
“In het eerste leerjaar mochten we workshop doen en we hebben eens met fototoestellen mogen werken en we mochten foto’s maken van elkaar en dan op de computer doen en dan een brilletje opzetten of de kader veranderen,” getuigde een van de kinderen.
Hoe ouder de leerlingen, hoe verder gevorderd ze waren in hetbewerken van deze beelden. In de eerste en tweede graad gebruikten de kinderen enkel apps om wat effectjes toe te voegen. In de derde graad probeerden de leerlingen de beelden te versnellen, te vertragen, in een andere kleur te zetten, enzovoort.
Muziek maken deden de kinderen eigenaardig genoeg vooral door er een filmpje van te maken. Enkel in de derde graad hadden ze ervaring met een eigen blog of website. Een jongen had een spelletjeswebsite en een meisje een blog. Beiden kregen ze hulp bij het maken ervan.
Hoe leren media maken?
De jongeren gaven aan dat ze het liefst meer geïnspireerd zouden worden om media te leren maken via instructievideo's op YouTube of door een praktische workshop te volgen.
Met deze input zal Mediaraven de komende jaren methodieken en tools ontwikkelen om jongeren beter te kunnen begeleiden om nog beter media te kunnen maken.
Wil je het volledige rapport inkijken? Stuur dan een mailtje naarkristof.dhanens@mediaraven.be en we bezorgen je de PDF met alle resultaten in.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Mediaraven.