Artikel

Het beeld is koning

Auteur(s): 
Sanne Hermans - Mediawijs

Een profielfoto is al lang geen bijkomstigheid meer. Geen verplicht plaatje bij het praatje. Waar je ook kijkt op het internet: het beeld gedraagt zich steeds meer als een koning. Rudy Pieters is communicatiecoach en directeur van Publiek Centraal. Hij geeft je tips over het delen van foto’s op sociale media en het belang van een goede profielfoto. 

Enkele tips

1. Facebook geeft meer dan ooit voorrang aan foto's

In je nieuwsoverzicht krijg je niet alles te zien wat je vrienden en je favoriete pagina's posten. Facebook maakt een selectie. En foto's maken veel meer kans om door die filter te geraken.

2. Facebook blaast foto’s op

Vroeger zag je vaak wat zielige postzegels in de voorvertoning van links. Nu gebruikt Facebook de hele breedte van het bericht om de foto te tonen.

3. Ook Twitter toont foto’s

Het nieuwsoverzicht van Twitter zag er lang uit als een telex, een eindeloze stroom cryptische tekstberichtjes. Sinds eind vorig jaar toont Twitter nu ook foto’s bij tweets (als je ze via Twitter oplaadt). Met een foto erbij lijken de tweets veel meer op vrolijke Facebookberichten.

4. Andere grote speler Instagram

Het is geen toeval dat een van de snelste groeiende sociale media helemaal rond foto’s draait. Instagram - de foto-app op je smartphone met die leuke vintage-filtertjes - telt na drie jaar al meer dan 150 miljoen gebruikers. Die spuwen elke dag maar liefst 55 miljoen nieuwe foto's uit.

5. Rijzende ster Snapchat

Met Snapchat kun je niet alleen foto’s maken en delen, maar ook vernietigen. Enkele seconde na ontvangst verdwijnt de foto. Snapchat is vooral heel populair bij tieners.

En dan vergeten we nog Pinterest, het digitale plaatjesboek dat ook in volle expansie is.

Hoe komt het dat het beeld op die troon is beland?

1. Omdat we geen tijd meer hebben

We worden dagelijks gebombardeerd met informatie. Het internet en vooral de sociale media hebben dat proces behoorlijk versneld. Alleen wat er echt bovenuit springt zal onze aandacht trekken. En daarbij staan beelden in pole position. Beelden zeggen meer dan duizend woorden: het cliché klopt.

2. Omdat het beeld de boodschap een gezicht geeft

Dat is letterlijk het geval. Op sociale media draait het op de eerste plaats om mensen en emoties. Het zijn niet voor niets sociale media. Foto's en video's laten mensen met emoties nog veel beter tot hun recht komen. Het zijn die beelden die het vaakst worden gedeeld op sociale media. Denk maar aan die fameuze tweet van Barack Obama toen hij voor de tweede keer verkozen werd. Geen officiële mededeling, maar gewoon een foto van de president in een innige omhelzing met zijn vrouw. Pure emotie. Het is nog steeds de meest gedeelde tweet ooit.

3. Because we can

Een camera zit tegenwoordig standaard in je telefoon. We fotograferen en laten ons fotograferen zonder er nog bij stil te staan. En we delen die foto dan even achteloos met de rest van de wereld. Het kleinste kind kan het.

Wat betekent dat nu voor onze profielfoto?

1. De lat ligt hoger dan ooit

De aanzwellende stroom sterke beelden dreigt onze profielfoto te overspoelen. Of op zijn minst te doen verbleken. Daar gaat je eerste indruk! Is je profielfoto nog steeds dat wazige kopje dat je uit een vakantiefoto van vier jaar geleden hebt gesneden? Misschien toch maar eens aan een waardige opvolger denken. Desnoods een selfie, maar dan wel liefst zonder duckface als het even kan.

2. We moeten ons hoofd niet laten zien

Privacy ligt steeds gevoeliger. Ook het succes van Snapchat wijst in die richting. Steeds meer mensen zetten iets anders dan hun hoofd in dat profielvierkantje: een voorwerp, een dier, een beeld dat iets over henzelf zegt (of over de manier waarop ze naar zichzelf kijken). Als dat een sterk beeld is, kan je het ook als zelfportret gebruiken. Een portret dat meer vertelt dan duizend woorden.

Met dank aan Rudy Pieters van Publiek Centraal. Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van de Campagne over liefde op het internet. 

Lees meer over