Wearables en fitness apps: gezond bewegen in het digitale tijdperk
Bewegen is belangrijk!
Bewegen en gezond eten is heel belangrijk om een gezonde levensstijl te handhaven. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zouden kinderen tot 17 jaar minstens 60 minuten per dag matige tot intense fysieke activiteit moeten verrichten. Bij volwassenen is dit minstens 150 minuten per week. Matige tot intense fysieke activiteit bekomen we door bijvoorbeeld te wandelen, lopen of fietsen.
De fiets nemen om boodschappen te doen of de trap nemen in plaats van de lift zijn bijvoorbeeld goede methodes om meer te bewegen. 10000 stappen zetten per dag is een goed begin. Maar niet iedereen komt even gemakkelijk tot genoeg beweging. Een gebrek aan motivatie speelt hierbij heel vaak een belangrijke rol. Nieuwe technologie, zoals fitness apps en wearables, beloven alvast ons hierbij te kunnen helpen.
Wearables
Steeds meer mensen lopen met zogenaamde “wearables” rond. Een wearable is een digitaal toestel of sensor die we op ons lichaam kunnen dragen. Deze wearables, ook wel fitness trackers genoemd, houden een aantal zaken heel gemakkelijk bij, bijvoorbeeld:
- Hoeveel stappen je per dag zet
- Hoeveel trappen je genomen hebt
- Hoeveel calorieën je op een dag verbrand hebt
- Sommige toestellen laat ook op elk moment van de dag je hartslag zien
Deze informatie over ons gedrag motiveert mensen om (nog) meer of voldoende te blijven bewegen. Iemand die slechts 3000 stappen per dag zet, tegenover het minimum van 10000, zal extra gemotiveerd zijn om meer te bewegen. Wearables worden ook vaak bij hun merknaam genoemd, zoals een ‘Fitbit’, een ‘Polar’ of een ‘Garmin’.
Fitness apps
Wearables kosten soms veel geld en zijn dus niet voor iedereen de ideale oplossing. Gelukkig kunnen we ook met onze smartphone heel veel dingen die wearables kunnen. Er bestaan verschillende applicaties (apps) die smartphonesensoren gebruiken om bijvoorbeeld het aantal stappen dat we zetten per dag te tellen.
De meeste smartphones bevatten ook een GPS waarmee we op elk moment onze locatie kunnen bepalen. Verschillende apps, zoals RunKeeper of Strava, gebruiken deze GPS om bijvoorbeeld het aantal gewandelde, gelopen of gefietste kilometers bij te houden. Deze informatie kunnen we delen met vrienden online of op sociale media zoals Facebook en Twitter. Anderen kunnen ons zo ook steunen en motiveren om te blijven bewegen. Tenslotte kunnen we via deze applicaties ook gemaakte kilometers gebruiken in een competitie met vrienden online of tegen onszelf. Dit competitieve aspect motiveert ook om elke dag beter te doen en meer te bewegen.
Naast “bewegingsapps” bestaan er ook andere apps om bijvoorbeeld bij te houden of we genoeg fruit en groenten eten of genoeg water drinken. Voorbeelden hiervan zijn ’Eetdagboek’ en ‘MyFitnessPall’
Conclusie
Wearables en fitness apps kunnen ons op verschillende manieren ondersteunen en motiveren om een gezondere levensstijl te handhaven. In de toekomst zullen ze dan ook heel waarschijnlijk steeds vaker worden ingezet in de gezondheidszorg.
Bronnen
DiClemente, C. C., Marinilli, A. S., Singh, M., & Bellino, L. E. (2001). The role of feedback in the process of health behavior change. American Journal of Health Behavior, 25(3), 217-227. doi:10.5993/AJHB.25.3.8