Het VAF/Gamefonds – een korte introductie
In 2012 brachten minister van Media Ingrid Lieten en minister van Onderwijs Pascal Smet middelen samen om een Gamefonds op te richten. Daarmee wilden ze een meer duurzame instroom realiseren van nieuwe games geïnitieerd in Vlaanderen. Met dit Fonds wilden ze ook bijdragen tot een performante, gediversifieerde en solide game industrie in Vlaanderen, en lokaal talent de nodige ontwikkelingskansen geven. De bedoeling was ook om game based learning in het onderwijs te bevorderen door het stimuleren van de productie van serious games.
Het voornemen was om eerst en vooral de creatie zelf van games in Vlaanderen te ondersteunen onder de vorm van financiële steun voor gameprojecten. Er werd een jaarbudget van € 750.000 voorzien. Aan het VAF, als concrete uitvoerder van hun ondersteuningsplannen, werd gedacht omwille van de grote aanwezige expertise op het vlak van projectselectie, de snelle inzetbaarheid van het apparaat ‘VAF’ en, last but not least, omwille van de onmiskenbare affiniteiten tussen de audiovisuele en game wereld.
Inmiddels is het Gamefonds een vaste waarde voor game ontwikkelaars in Vlaanderen, al zijn de middelen van dit Fonds al bij al redelijk beperkt.
Een ontwikkelaar (bedrijf), gevestigd in het Vlaams of Brussels Gewest kan bij het Gamefonds financiële steun aanvragen voor de productie van een game. Het gaat hierbij over alle soorten games: serious games, entertainment games, artistieke games, ...
Vanuit Onderwijs is er een specifieke aandacht voor games, bestemd voor het leerplichtonderwijs.
Twee beoordelingscommissies met externe deskundigen beoordelen de aanvragen en adviseren de Raad van Bestuur, die uiteindelijk beslist:
- Commissie leerplichtonderwijs
- Commissie Andere serious games en entertainment games
Men kan als ontwikkelaar eerst langskomen voor preproductiesteun, een financiële tegemoetkoming om alle aan een concreet gameproject verbonden werkzaamheden, voorafgaand aan de productie van de game, uit te voeren. Hieronder valt bv. het bedenken en uitschrijven van de game (game design document), het opstellen van het technical design document, het bepalen van de doelgroep, het zoeken naar partners, het uitwerken van een financieringsplan, etc. Het maken van een prototype kan deel uitmaken van dit proces. Het VAF kan aan een project maximum € 15.000 preproductiesteun toekennen (of € 75.000 ingeval binnen de preproductiefase ook de aanmaak van een prototype is voorzien).
Daarna komt men langs voor productiesteun. Hiermee wordt bedoeld: een financiële tegemoetkoming die dient om de effectieve realisatie van de game zelf te bekostigen, in zijn definitieve versie met het oog op distributie. Indien de aanvrager geen preproductiesteun van het VAF heeft ontvangen, kan hij geïntegreerd in deze aanvraag voor productiesteun ook kosten voor de preproductie opnemen. Het VAF kan aan een project maximum € 150.000 productiesteun toekennen (inclusief eventueel reeds ontvangen preproductiesteun).
Criteria die meespelen bij de beoordeling van seroious games zijn de volgende:
- Inhoudelijke onderbouwing
- Pedagogische meerwaarde*
- De koppeling aan de Vlaamse onderwijskundige context, met name de conformiteit aan de officiële eindtermen en/of ontwikkelingsdoelen en leerplannen.*
- Betrokkenheid van een uitgever die relevant bereik kan aantonen binnen het onderwijs*
- Maatschappelijke relevantie
- Potentieel bereik (in functie van de doelgroep, de marktpenetratie van de gebruikte technologie, enz.)
- USP (unique selling proposition)
- Originaliteit
- Vernieuwing
- Opbouw van eigen IP (intellectual property)
- Haalbaarheid
- Structurerend effect voor het bedrijf
- Internationaal potentieel
- De kwaliteit van de samenwerking met andere actoren
- …
* vooral van belang voor leerplichtonderwijs
Inmiddels passeerden een honderdtal aanvraagdossiers het loket van het Gamefonds. Iets meer dan een derde ervan werd financieel ondersteund. Op de website van het VAF is terug te vinden welke projecten geld kregen. http://www.vaf.be/downloads/jaarverslagen/
Ook de indieningsdata voor aanvragen staan vermeld op deze website.
Sinds de oprichting zijn we twee jaar verder. De reflectie over een volgende fase voor het Gamefonds is opgestart. Het eerste driejarig contract met de Vlaamse Regering loopt af op 31 december 2014. Tijd om met de nieuwe bevoegde ministers vooruit te blikken en, met een grondigere kennis van de noden van de sector én van de budgetaire mogelijkheden binnen de Vlaamse Begroting, de juiste beslissingen te nemen voor de werking van het Gamefonds de komende drie jaar. Zo zal o.a. worden bekeken of het instrument ‘Gamefonds’ beperkt zal blijven tot de ondersteuning van de ontwikkeling van de games zelf, of ook bijkomende maatregelen nodig en mogelijk zijn op het vlak van b.v. promotie en voortgezette vorming.
Voor meer informatie:
VAF/Gamefonds
Contactpersoon: Karen Van Hellemont
kvanhellemont@vaf.be – tel: 02/226.06.51
Vlaams Audiovisueel Fonds vzw
Huis van de Vlaamse Film
Bischoffsheimlaan 38 — B-1000 Brussel
T +32 2 226 06 30 — F +32 2 219 19 36