Artikel

Spelenderwijs leren: de kracht van games om beter les te geven in de klas

Auteur(s): 
Jeniffer Groff

De klas van meester Smith zit in de zevende graad en speelt een online spel tijdens de wiskundeles. Op het scherm zijn monsters te zien en een puzzel waarbij je personages ‘monstervoer’ moet kopen. Het ziet er misschien uit als ontspanning, maar om succesvol te zijn in deze puzzel moet je variabelen kunnen manipuleren en factoren verkennen. In dit spel, Lure of the Labyrinth, spelen cijfers in feite maar een kleine rol. Wel legt het een goede basis, iets dat "voorbereiding op toekomstgericht leren" wordt genoemd. Deze ervaring helpt bij het tot stand brengen van een cognitief kader voor in de toekomst.

Games worden steeds meer gekend om hun diepgaande kracht om leerkrachten te bewegen, te ondersteunen en in staat te stellen nieuwe kennis te ontwikkelen. Waar het idee om videospelletjes als didactisch klasmateriaal te gebruiken vijf jaar geleden voor vele onderwijzers nog ongehoord was, is het gebruik van games in de klascontext vandaag mainstream aan het worden. Meer en meer onderwijzers ontdekken het spelgebaseerd leren en vinden digitale spellen nuttig om leerlingen bij de les te betrekken, te motiveren en te ondersteunen op een diepere manier dan ervoor. Dit komt voor een deel dankzij het groeiend aanbod van betere educatieve games, de toename van werkmiddelen om leerkrachten te ondersteunen bij hun zoektocht naar het juiste spel en een beter begrip van hoe spelgebaseerd leren eruit kan zien.

De meerderheid van de onderwijzers zetten evenwel nog maar hun eerste pasjes in de wereld van het spelgebaseerd leren. Misschien hebben ze een spel gevonden en geprobeerd dat zeer goed aan hun leerdoelen beantwoordt, maar zijn ze niet zeker hoe ze dit verder kunnen verkennen, of misschien staan ze - zoals de meesten - nog steeds toe te kijken vanuit de marge, geïnteresseerd maar niet zeker hoe ze er zelf mee aan de slag kunnen.

In het Learning Games Netwerk wil men aan deze uitdaging het hoofd bieden door middel van het Playful Learning-initiatief. Uit onderzoek blijkt dat onderwijzers nog het beste van elkaar kunnen leren - zeker wanneer het aankomt op meer genuanceerde en "out of the box" benaderingen, zoals bij spelgebaseerd leren het geval is. Playful Learning is een initiatief dat een netwerk, werkmiddelen en werktuigen biedt voor onderwijzers om spelgebaseerd leren in hun klas te kunnen gebruiken.

Het Learning Games Netwerk is een initiatief van twee onderzoeksgroepen (het MIT Education Arcade en het Games+Learning+Society-programma van de Universiteit van Wisconsin-Madison) en heeft als doel het veld van educatieve games vooruit te helpen. Ze zien onderwijzers als de kern van deze opdracht.

Playful Learning werd gelanceerd in juni 2014 met de introductie van de beta release van de knowledge base over games (terug te vinden op www.playfullearning.com) en het Playful Learning Summit kick-off evenement tijdens de Games+Learning+Society conferentie in Madison, Wisconsin. De kick-off summit bracht meer dan 150 onderwijzers op de been, samen met spelontwerpers en onderzoekers voor een dag vol ontdekkingen, delen en leren over de kracht van spelgebaseerd leren in de klas.

Met behulp van vrije gift van de Gates Foundation zijn er in het afgelopen jaar nog vier summits en meer dan 21 workshops georganiseerd op verschillende locaties in de Verenigde Staten. Deze workshops varieerden van 30 tot meer dan 200 onderwijzers. Met deze evenementen heeft men meer dan 1600 onderwijzers kunnen bereiken doorheen de Verenigde Staten, en zit het Learning Games Netwerk perfect op koers om hun doel - van 2500 onderwijzers in twee jaar te bereiken – te halen. Hoewel deze evenementen heel wat spel-enthousiaste onderwijzers aangetrokken hebben, bestaat de meerderheid uit mensen die eens een spel of twee geprobeerd hebben en aanvoelen dat ze nog maar net beginnen en uit onderwijzers die de buzz rond games hebben gehoord, die wel begrijpen waarom games geweldige didactische werktuigen zouden zijn maar die zelf nog geen games hebben uitgeprobeerd in hun klaslokaal.

De Playful Learning evenementen willen 1) onderwijzers verbinden en ondersteunen die samen willen leren, delen en groeien in en buiten de Verenigde Staten; 2) onderwijzers fundamentele ervaringen geven zodat zij een gevoel krijgen van hoe deze pedagogie eruit kan zien en aanvoelt in een klaslokaal; en 3) een basis van werktuigen- en middelen aanbieden die hen en hun collega's kan ondersteunen wanneer zij terugkeren naar hun klaslokalen.

Hoewel het leidende team achter Playful Learning uit een handvol onderzoekers en ontwerpers van Learning Games Netwerk en partneruniversiteiten bestaat, wordt het ondersteund door een adviesraad van 12 onderwijzers en gewezen onderwijzers: stuk voor stuk experts uit het veld en in educatieve innovatie. Deze raadsleden zijn steeds belangrijke partners geweest bij het sturen van de visie en richting van dit initiatief. Bovendien stonden zij steeds paraat om hun collega-onderwijzers bij te staan op de Playful Learning evenementen. Deze evenementen zijn altijd levendig en vol energie en enthousiasme - gretigheid en gebabbel terwijl opvoeders samen spelen, discussiëren en van elkaar leren.

In de herfst van 2014 start het tweede jaar van het Playful Learning initiatief, met nog meer evenementen en summits in het verschiet. Het leidende team en de adviesraad blijven groeien terwijl meer onderwijzers en onderzoekers in het veld de opwinding opvangen en dieper betrokken raken. Er zullen ook evenementen gepland woden in Europa. In de tussentijd: blijf spelenderwijs leren.

Bezoek www.playfullearning.com om meer te weten te komen over aanstaande evenementen, de Playful Learning werkmiddelen en het bredere initiatief.

Lees meer over