Beperkte leereffecten voor educatieve games, wel verhoogde motivatie
Educatieve videogames zijn aan een opmars bezig in het onderwijs. Van games wordt immers gezegd dat ze leerlingen motiveren en kennis overbrengen door extra ondersteuning te bieden tijdens de lessen. Maar slagen deze educatieve videogames er effectief in hun vooropgestelde doelen te bereiken? Of zijn deze leereffecten overroepen?
Helpen videogames om een taal te leren?
In samenwerking met masterstudent Dries Meesschaert bestudeerde Anissa All, onderzoekster bij iMinds - MICT - UGent, of educatieve games effectiever zijn dan traditionele leermethoden bij het aanleren van Engelse woordenschat bij lagere schoolkinderen. Daarenboven ging ze na of het aanbieden van een debriefing – een reflectie over de leerervaring samen met de leerkracht – impact had op de leereffecten.
In de studie werden drie groepen vergeleken:
- Een groep die de eerste twee missies van een educatieve videogame speelde en hierna een debriefing kregen;
- Een groep die de eerste twee missies van het game speelde gedurende de hele les;
- Een groep die de woordenschat aangeleerd kreeg door de leerkracht in een klassikale les.
De woordenschat die werd aangeboden in de drie groepen was exact dezelfde en elke groep onderging een instructieperiode van 40 minuten. Voor en na deze les werd een Engelse taaltest afgenomen. Drie weken later werd nog eens een taaltest afgenomen.
Games verhogen interesse, klassikale les de kennis
De resultaten tonen aan dat het game even goed scoort als de les op korte termijn. Op langere termijn scoorden de leerlingen die de klassikale les kregen echter significant beter. De woordenschat bleef dus langer hangen wanneer deze aangeleerd werd door de leerkracht. De leerlingen vonden de leerervaring via games wel leuker dan de traditionele les. De debriefing sessie leverde geen meerwaarde op qua leereffect in vergelijking met het louter spelen van het game.
Games ter ondersteuning van klassikale lessen
Betekent dit nu dat games volstrekt nutteloos zijn binnen de schoolmuren? In geen geval! Leerlingen vinden games veel aangenamer; deze kunnen dan ook gebruikt worden als teaser om de nieuwsgierigheid te wekken en een initieel leereffect te bereiken. De leerkracht kan hier vervolgens op een meer traditionele manier op inspelen om ook op langere termijn een leereffect te realiseren.
Deze aanpak biedt een opportuniteit voor kinderen die minder gemotiveerd zijn om naar school te gaan. Daarenboven kunnen games helpen om het zelfvertrouwen van laag-presterende kinderen op te krikken voor de traditionele les en hen eventueel op eenzelfde beginniveau te krijgen als de hoog-presenterende leerlingen bij het begin van de klassikale les.