De Mediawegwijzers: infobrochures voor leerkrachten, begeleiders en andere professionals
Tool

De Mediawegwijzers: infobrochures voor leerkrachten, begeleiders en andere professionals

Een Mediawegwijzer is een thematische infobrochure van Mediawijs voor leerkrachten, begeleiders en ander professionals die met één van de mediawijze thema's aan de slag willen. Er zijn er ondertussen 10.

Mediawegwijzer Allemaal Digitaal

Mediawegwijzer: Allemaal Digitaal

De digitalisering gaat razendsnel. Steeds meer dingen gebeuren online: je kan online je belastingen indienen, online bankieren, je werkloosheidsuitkering aanvragen, je kind inschrijven op school … Dat heeft véél voordelen, maar om daarvan te kunnen genieten, moet je er ook mee aan de slag kunnen. Sommige mensen lopen daarin voorop, anderen geraken vlotjes mee, maar best wel wat mensen - met heel verschillende profielen - blijven digitaal op één of andere manier uitgesloten. Daarom is het belangrijk om oog te hebben voor wie (nog) niet meekan met de digitale snelheidstrein. Met de Mediawegwijzer 'Allemaal Digitaal' biedt Mediawijs lokale besturen, scholen ... een theoretische en praktische houvast.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Sociale media op school

Mediawegwijzer: Sociale Media op School

Sociale media hebben een grote impact op ons dagelijks leven. Dus moeten we er op een goede manier mee leren omgaan. Leerkrachten spelen daarin een belangrijke rol, maar hebben vaak nog heel wat vragen over het gebruik van sociale media in het onderwijs. Met de Mediawegwijzer Sociale Media op School biedt Mediawijs scholen en leerkrachten een theoretisch en praktisch houvast te bieden voor het efficiënt en effectief gebruik van sociale media.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Digitaal in balans

Mediawegwijzer: Digitaal in balans

Vandaag de dag zijn digitale media niet meer weg te denken ons leven. Je ziet ze overal: op het openbaar vervoer, thuis en op school. Een dag zonder ons geliefde scherm vinden we moeilijk. In een mum van tijd zit je langer dan gepland eindeloos te scrollen of je favoriete spel te spelen. Velen zien dit als iets ontspannends en liggen daarom ook niet meteen wakker van hun digitale-mediagebruik. Toch is het goed om stil te staan bij de mogelijke invloed van digitale media op je leven. Een goede digitale balans is belangrijk! Je klas is de ideale plaats om jongeren bewust te maken van hun smartphonegebruik. Met de Mediawegwijzer Digitaal in balans geeft Mediawijs je een leidraad op weg naar een betere digitale balans. We maken niet alleen duidelijk wat die digitale balans nu juist is en hoe het komt dat we zo afhankelijk van ons scherm zijn, maar geven je ook handige tips en tricks, waarmee je met je leerlingen aan de slag kan.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Neen tegen cyberpesten

Mediawegwijzer: Neen tegen cyberpesten

Wist je dat 1 op 10 jongeren recent slachtoffer werd van cyberpesten? En dat cyberpesten vaak zijn oorsprong vindt op school? Het is daarom belangrijk om als school een daadkrachtig en efficiënt anti-cyberpestbeleid te voeren met preventie, reactie en nazorg samen met alle leerkrachten, leerlingen en ouders. De Mediawegwijzer Neen tegen Cyberpesten geeft je inzicht in de problematiek van cyberpesten en stelt een aantal maatregelen voor die je kunt inzetten op school.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Het privacy ABC

Mediawegwijzer: Het Privacy ABC

Bijna dagelijks laat je digitale sporen na: met een klantenkaart, een bericht of foto delen op sociale media, een online wedstrijdformulier ... Je persoonsgegevens of persoonlijke data zoals je naam, je adres, je telefoonnummer, je voorkeuren ... kunnen zo door anderen, overheden, bedrijven, etc. gebruikt worden. Om bewust en kritisch te kunnen kiezen wat je met wie deelt, is het handig om je privacy-rechten en plichten te kennen. Met de Mediawegwijzer Het Privacy ABC geeft Mediawijs leerkrachten een leidraad om in de klas te werken aan privacy-bewustzijn. De basis daarvoor vormt de Europese privacywet, de GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Sexting@school

Mediawegwijzer: Sexting @ School

We denken vaak meteen het ergste bij digitale relaties en seksueel gedrag, maar jongeren experimenteren en dat hoort bij een normale seksuele ontwikkeling. Ze flirten, sturen elkaar seksueel getinte berichtjes, foto’s of filmpjes ... Sexting, dus. Soms kan dat voor problemen zorgen. Als leerkracht en opvoeder kun je helpen om te tonen wat kan en wat niet kan. Hoe doe je dat? En hoe reageer je erop? Dat is niet altijd even gemakkelijk. Met de Mediawegwijzer Sexting @ School geeft Mediawijs je tips om ermee aan de slag te gaan.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Datawijs onderwijs

Mediawegwijzer: Datawijs onderwijs

Je gebruikt dagelijks een smartphone, je kan vlot met de computer werken en ook de magnetron heeft voor jou geen geheimen! Maar kan je op volgende vragen antwoorden? Spelen algoritmes en cookies een rol tijdens een van die activiteiten? Waarvoor dienen algoritmes? Welke gegevens houdt jouw toestel bij? Wat gebeurt er met de gegevens? Waarvoor gebruik je ze? Je weet misschien wel dat er data verzameld wordt, maar niet door wie, hoe en waarom dat gebeurt? Of waarom het belangrijk is om kritisch te staan tegenover al deze dataverzameling? Of hoe je zelf aan de slag kan met data? Met de Mediawegwijzer Datawijs onderwijs geeft Mediawijs je inzicht in hoe je jongeren datawijzer maakt en tips om aan de slag te gaan in je klas.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Reclame? Wijs!

Mediawegwijzer: Reclame? Wijs!

Je vindt reclame op TV, in kranten, magazines of in het straatbeeld … maar ook heel veel online. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken en te overtuigen. Viel het jou al op dat je reclame krijgt op basis van je surfgedrag? Zag je dat plots de leuke schoenen of het weekendje weg waarin je interesse had op een andere site, ook toevallig op andere websites verschijnen. Die nieuwe vormen van reclame zijn soms moeilijker te herkennen, zowel voor volwassenen, als voor kinderen en jongeren. Maar om kritisch na te denken over reclame, moet je het net kunnen herkennen. Daarom werkt Mediawijs met deze Mediawegwijzer Reclame? Wijs! aan de reclamewijsheid van kinderen en jongeren.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Beelden lezen en schrijven

Mediawegwijzer: Beelden lezen en schrijven

Beelden zeggen vaak meer dan duizen woorden. Ze zijn onze eerste bron van informatie, verleiding of expressie. Om de wereld van vandaag en morgen te begrijpen én om er deel van uit te maken, is beelden leren “lezen en schrijven” of werken aan beeldgeletterdheid een must! Met de Mediawegwijzer Beelden Lezen en Schrijven daagt Mediawijs je uit om beelden van foto’s, films, cartoons, schilderijen ... centraal te plaatsen in je les. Gebruik beelden niet enkel als illustratie bij de teksten, maar als onderwerp om kritisch te bekijken, de betekenis ervan te lezen, er zelf betekenis aan te geven of om ermee te communiceren.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer dit was het nieuws

Mediawegwijzer: Dit was het nieuws

Vroeger was het simpel: je hoorde nieuws op tv en op de radio en las de volgende dag duiding in de krant. Vandaag is nieuws echter overal: ondertussen hebben we niet alleen 24/7 nieuws (op tv), maar krijgen we permanent nieuwsberichten binnen via sociale media, zijn er nieuwswebsites, podcasts … Er is niet alleen veel nieuws. Het is ook niet altijd eenvoudig om door de bomen het bos te zien. Er is niet één manier van nieuws checken. Ieder doet dit op z’n eigen manier. Daarom is het belangrijk om aan nieuws- en informatiegeletterdheid te werken met kinderen en jongeren. Zo leren ze er kritisch en bewust mee omgaan. Maar hoe doe je dat? Met de Mediawegwijzer Dit was het nieuws geeft Mediawijs je inzicht in nieuws en hoe jongeren hiermee omgaan. We reiken je handvatten aan voor in de klas.

Bekijk de Mediawegwijzer

Mediawegwijzer Games in de klas

Mediawegwijzer: Games in de klas

Heel veel leerlingen spelen games thuis en bij vrienden. Dat is vooral een leuk tijdverdrijf. Games spelen tegelijkertijd in op intrinsieke motivatie ("ik vind het leuk, nuttig, belangrijk ...") en op extrinsieke motivatie ("ik krijg beloningen, punten ..."). En daarmee kun je ook leerlingen trachten te motiveren om te leren. Met games kun je werken aan verschillende leeruitkomsten: Kennisoverdracht Vaardigheden aanleren Attitude- of gedragsverandering De nadruk ligt daarbij op een actieve rol van leerlingen om via games ervaringen op te doen en daaruit met reflectie te leren. Veel leerkrachten zitten nog met vragen over het nut en de mogelijkheden van het werken met games in de klas. Met de Mediawegwijzer Games in de Klas biedt Mediawijs je inzicht in hoe games leren stimuleren en hoe je ze kunt gebruiken in de klas.

Bekijk de Mediawegwijzer

Werken mee aan dit initiatief