EDUbox Sociale media
Wat zijn de mechanismes achter sociale media? Hoe komt het dat we er ons zo tot aangetrokken voelen? En hoe kunnen we ons daartegen weerbaar opstellen? Mediawijs maakte samen met VRT, WAT WAT, Pimento de EDUbox Sociale media voor de eerste graad secundair onderwijs, die die vragen en nog veel meer beantwoordt.
Een EDUbox is een educatieve tool van VRT NWS om jongeren op een andere manier te laten kennismaken met verschillende maatschappelijke thema’s en wordt ontwikkeld met expertpartners zoals Mediawijs. Naast alle content die VRT NWS maakt op radio, tv, online en via sociale media, informeert en inspireert VRT NWS zo ook jongeren en stimuleert hen om zelf aan de slag te gaan. De boxen zijn ontwikkeld om te gebruiken in de klas. Leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. De fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Bij de box hoort ook een digitaal luik met audiovisueel materiaal.
De EDUbox sociale media
In de EDUbox sociale media staan leerlingen eerst stil bij de veelheid aan sociale media. Snapchat, TikTok, Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest: de sociale media op smartphones zijn niet meer te tellen. Wat maakt die platformen zo populair? Om dat te achterhalen start de EDUbox met enkele brainhacks. Zo ontdekken leerlingen hoe makkelijk hun hersenen kunnen worden misleid. En dat is precies wat sociale media doen: ze doen er alles aan om ons aan onze smartphone gekluisterd te houden.
Vervolgens krijgen leerlingen een beetje theorie achter de kiezen. VRT NWS-journalist Bram Vandeputte legt uit op welke drie principes sociale media zijn gebaseerd: sociale bevestiging, gepersonaliseerde content en beloning. Door die principes te kennen kunnen jongeren bewuster omgaan met sociale media. Ook MNM-dj’s Sander Gillis, Kawtar Ehlalouch en Anushka Melkonian praten mee over het onderwerp. En wat is de impact van sociale media op onze geest en ons lichaam? Zijn de gevolgen zo negatief als critici beweren? In de oefening ‘Feit of fabel?’ gaan scholieren de waarheid achterna.
Daarna volgt er nog meer actie en interactie. In een zelftest ontdekken leerlingen hoe verknocht ze zijn aan sociale media. En wat met hun klasgenoten? De manier waarop jongeren sociale media gebruiken, kan hen soms een minder goed gevoel geven. Daarom is het belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen de online en offline wereld, vertelt professor Lieven De Marez (Universiteit Gent) in een video.
Ten slotte tipt VRT-journalist en KLAAR-host Louise Hoedt enkele tools die jongeren kunnen helpen om bewuster met sociale media om te gaan.
Praktische info
- De EDUbox sociale media kan je hieronder doorbladeren of downloaden. Interesse in een fysieke box? Vul dan het interesseformulier in.
- Eén EDUbox kan ingezet worden in een groepje van 3 à 5 leerlingen.
- De EDUbox sociale media is hoofdzakelijk bedoeld voor de eerste graad secundair onderwijs.
- Lees de handleiding voor de leerkracht.
- Bijhorende filmpjes EDUbox Sociale Media:
- Journalist Bram Vandeputte legt uit hoe we ons brein soms laten misleiden
- Geluidsfragment TikTok
- De 3 principes: reclame op sociale media
- SOS! Journalist Bram Vandeputte vat de drie principes nog eens samen
- Feit of fabel? Cyberpesten
- Feit of fabel? Digibesitas
- MNM-dj's Sander Gillis, Kawtar Ehlalouch & Anushka Melkonian vertellen jullie over hun gebuik van sociale media
- Louise Hoedt vraagt aan professor Lieven De Marez hoe jongeren omgaan met sociale media
- Louise Hoedt geeft je nog enkele apps om bewuster om te gaan met sociale media
- De EDUbox werd vertaald naar een individueel online leerpad: een interactieve online oefening die leerlingen op hun eentje kunnen maken. Dat kan thuis of in de klas, volledig op eigen tempo.
De EDUbox sociale media is niet de enige EDUbox van de VRT. Blijf je graag op de hoogte wanneer ze andere EDUboxen lanceren? Dan kan je je inschrijven op de nieuwsbrief 'onderwijs' van de VRT.