Beeldkraken: stilstaan bij beeldcultuur
Op zoek naar de 'code' van een afbeelding
Tegenwoordig zien jongeren in één dag ongeveer evenveel beelden als een burger in de 17de eeuw in zijn hele leven. Deze beelden worden vaak direct en onbewust omgezet in een bepaalde boodschap.
Beeldkraken wil jongeren kritisch leren kijken naar beelden en bij de bewustwording creëren dat de maker een bepaalde betekenis kan geven aan een afbeelding. De ‘code’ die in elk beeld opgesloten zit, kan worden gekraakt!
Beeldanalfabetisme?
Hoewel we in een tijd leven waarin we constant overspoeld worden met beelden, blijkt dat veel jongeren (en ook volwassenen) niet goed kunnen kijken. Beeldanalfabetisme is dan ook een begrip van nu.
Daarom riep de Nederlandse Atlas Van Stolk (een collectie van 270.000 afbeeldingen uit de Nederlandse geschiedenis) het onderwijsproject Beeldkraken in het leven.
Beeldkraken heeft als doel om jongeren beter om te leren gaan met de beeldcultuur waarin ze opgroeien. Bij iedere afbeelding, afkomstig uit de afbeeldingencollectie van Atlas van Stolk, staan vragen om jongeren kritisch te leren kijken. Naast deze vragen zijn er bij iedere afbeelding verwerkingsopdrachten en verdiepingsopdrachten die aansluiten bij de vakken geschiedenis, CKV (kunstonderwijs), maatschappijleer (burgerschap) of Nederlands. Op deze manier kan kritisch kijken gemakkelijk toegepast worden bij al bestaande vakken.
De modules hebben verschillende thema’s en zijn te vinden op www.beeldkraken.nl. Het lesmateriaal is geschikt voor het niveau van bovenbouw lager onderwijs tot en met bovenbouw secundair onderwijs. Leerkrachten kunnen gratis een gebruikersaccount aanmaken.