iPad, das straffe koffie
Aanpak
Gedurende 10 wekelijkse ontmoetingen in kleine groepjes, wordt de deelnemers aangeleerd hoe ze een iPad kunnen gebruiken. Nadien kunnen ze nog 10 maandelijkse (ICT) bijeenkomsten bijwonen voor extra begeleiding. Gedurende dit project (1 jaar) kunnen de deelnemers de iPad gratis lenen. De bedoeling van deze ontmoetingen is, naast werken aan e-inclusie, het versterken van het persoonlijk sociale netwerk van de deelnemer en het creëren van een nieuw netwerk onder de deelnemers.
Hoe
Het project maakt gebruik van het communicatie- en dienstenplatform Cubigo. Cubigo is een gebruiksvriendelijke manier om in contact te blijven met anderen in de gemeenschap, met familie en vrienden.
Er wordt gestart met een 'Dagboek'. Dit is een opdracht als beginpunt voor een gezamenlijke discussie over persoonlijke netwerken. Er wordt ook een handleiding ingezet voor de begeleiding om de basisprincipes van internet te leren en het centrale communicatieplatform (Cubigo.)
Tot slot is er ook een ICT test: na 10 bijeenkomsten worden de ICT-vaardigheden van de deelnemers getest.
In de praktijk
Elke deelnemer leent een iPad (betaald door de lokale, sociale dienst) voor 1 jaar.
200 senioren kunnen deelnemen, verspreid over 3 buurten in 2 steden (Oostende en Brugge)
Er is begeleiding voorzien: de coaches nemen deel in het kader van hun activatietraject.
Duur van het project: augustus 2014 – mei 2017.
Voordelen
E-inclusie tussen senioren op het gebied van bereikbaarheid, vaardigheden en motivatie:
- Meer sociale relaties: bestaand netwerk versterkt / een nieuw, lokaal netwerk wordt uitgebouwd (digitaal handvat als nieuwigheid voor communicatie op afstand).
- Meer sociale participatie: senioren zijn beter geïnformeerd over lokale activiteiten, bezoeken meer lokale activiteiten voor ouderen.
- Lokale jobs: 3 werkzoekenden breiden hun vaardigheden uit als IT coaches en leden van het projectteam.
Vervolgtraject
Intussen werd een nieuwe dienst ‘Digitale hulp aan huis’ opgestart om de digitale drempels nog verder te verlagen. Uit evaluaties van computercursussen in de lokale dienstencentra bleek immers dat opvolging van cursisten nodig is. Geregeld kwamen er in de Assebroekse en Zeebrugse dienstencentra 60-plussers langs met vragen over hun digitale toestellen of over nieuwe trends. Heel wat ouderen bleken ook problemen te hebben om hun meterstanden van water, gas en elektriciteit af te lezen en om dit verbruik door te geven. De dienst digitale hulp aan huis biedt digitale zorg op maat, zowel thuis als in het dienstencentrum en wil digitale drempels verkleinen.
Contact
Bert Desmet: bert.desmet@onlinebuurten.be of +32 496 165 945