Mediawijsheidsnood en aanbevelingen welzijnslandschap
Als voorbereiding op het Vlaams Mediawijs Congres (#MWCON19) op 10 mei 2019 over (digitale) mediawijsheid binnen welzijnsorganisaties, gingen Davy Nijs en Nathalie Drooghmans, verbonden aan het onderzoekscentrum Inclusive Society van UC Leuven-Limburg, op zoek naar de noden en uitdagingen die er op dit vlak bestaan. Hierbij focusten ze zich met name op de zogeheten ‘niet-rechtstreeks toegankelijke hulpverlening’.
Zij herlazen hiervoor vijftien relevante teksten en voerden vijf focusgroep gesprekken met het werkveld, respectievelijk met professionals uit de Integrale Jeugdhulp (IJH), organisaties voor volwassen personen met een beperking (VAPH) en het buitengewoon onderwijs.
Dit resulteerde in een vijftal vaststellingen en uitdagingen. Op basis daarvan formuleerde de onderzoeksgroep eSocialWork vervolgens vijf aanbevelingen voor beleidsmakers, het management, professionals, opleidingen en onderzoekscentra. De vijf aanbevelingen werden voorgesteld op het congres.
Vaststellingen
- Digitale media zijn overal, ook in welzijnsorganisaties
- Cliënten van welzijnsorganisaties zijn online extra kwetsbaar
- (Digitale) Mediawijsheid is onderbelicht in welzijnsorganisaties
- Attitudeverandering: van online risico’s naar online mogelijkheden
- Media ondersteuning: een roeping, een uitdaging of nog iets anders?
Aanbevelingen
Op basis van de vorige vijf vaststellingen met hun uitdagingen, komen ze tot evenveel aanbevelingen, verder uitgewerkt op basis van de input die de deelnemers van de focusgroepen hen gaven.
- Welzijnsorganisaties moeten blijven zorgen voor voldoende toegang tot digitale media op maat van hun doelgroepen.
- Cliënten van welzijnorganisaties moeten ondersteund worden om digitaal te participeren en online weerbaar te zijn
- Digitale mediawijsheid moet behoren tot het DNA van elke welzijnsorganisatie
- Medewerkers van welzijnsorganisaties moeten meer professionalisering krijgen om rond digitale mediawijsheid kwaliteitsvol te kunnen werken
- Welzijnsorganisaties zouden er moeten in slagen elkaar te informeren en uit te wisselen over digitale mediawijsheid