2020 ICT-bezit en ICT-moeilijkheden van personen die leven in armoede
Kwetsbare bevolkingsgroepen zijn vaak ondergerepresenteerd in algemene bevragingen, dit leidt tot een gebrek aan kennis over hun ICT-bezit en -vaardigheden. Nochtans is deze kennis van belang bij het digitaliseren van diensten en administratieve handelingen, zoals werk zoeken, verzekeringen afsluiten, financiële terugbetalingen aanvragen. In 2020 namen onderzoekers van imec-MICT UGent daarom een vragenlijst over ICT-bezit en ICT-moeilijkheden af bij 58 mensen die leven in (inkomens)armoede tijdens activiteiten van Vlaamse armoedeverenigingen en vergeleken de resultaten met die van dezelfde enquête die ze afnamen bij een representatieve steekproef voor Vlaanderen met 569 bruikbare responses van personen die niet-inkomensarm zijn (dit zijn personen met een maandelijks OESO equivalent inkomen hoger dan 1250 euro) in 2019.
Uit de resultaten blijkt dat inkomensarme personen significant
- vaker geen vaste computer, laptop of tablet, en geen internetverbinding hebben thuis omwille van financiële redenen, dan niet-inkomensarme personen,
- meer algemene moeilijkheden bij het gebruik van een computer en smartphone ervaren, dan niet-inkomensarme personen,
- vaker moeilijkheden ervaren bij het online regelen van praktische basiszaken zoals werk vinden, financiële tegemoetkomingen aanvragen en informatie vergaren, dan niet-inkomensarme personen.
De kernvaststellingen zijn:
- 20.7% van de inkomensarme personen heeft thuis geen vaste computer, laptop of tablet, omdat dit te duur is. Bij de niet-inkomensarme personen is dit 2.1%.
- 15.5% van de inkomensarme personen heeft geen internetverbinding thuis, omdat dit te duur is, terwijl niemand van de niet-inkomensarme personen dit als reden vermeldde.
- Ca. 30% van de inkomensarme personen ervaart vaak vragen of problemen bij het gebruik van een computer of smartphone in het algemeen. Bij de niet-inkomensarme personen is dit ongeveer 7%.
- Ca. 40% van de inkomensarme personen kan problemen of vragen bij het gebruik van een smartphone of computer niet zelf oplossen of heeft hulp nodig wanneer hij/zij iets nieuw probeert. Bij de niet-inkomensarme personen gaat het om ongeveer 15%.
- Ca. 40% van de inkomensarme personen ervaart moeilijkheden om online naar werk te zoeken, i.e., online vacatures vinden, solliciteren of zich registreren als werkzoekend. Bij de inkomensarme personen gaat het om ongeveer 10%.
- Ca. 40% van de inkomensarme personen ervaart moeilijkheden om online financiële tegemoetkomingen aan te vragen, i.e., online een uitkering of premie aanvragen. Bij de niet-inkomensarme personen is dit ongeveer 20%.
- Ca. 30% van de inkomensarme personen ervaart moeilijkheden om online belangrijke informatie te vinden, i.e., online informatie vinden over sociale diensten, verzekeringen en EGW. Bij de niet-inkomensarme personen is dit ongeveer 10%.
Anrijs, S., Ponnet, K., & De Marez, L. (2020). ICT-bezit en -moeilijkheden van personen die leven in armoede: Een vergelijkend vragenlijstonderzoek. Gent: Universiteit Gent.