Een mediawijs smartphonebeleid op school
Artikel

Een mediawijs smartphonebeleid op school

Hoewel mediawijsheid erg belangrijk is, blijkt het nog niet voldoende aanwezig te zijn in de schoolreglementen van Vlaamse middelbare scholen *. Een groep studenten van de Universiteit Gent bekeek de schoolreglementen van 124 scholen. Het begrip ‘mediawijsheid’ kwam slechts in één van deze reglementen voor. In ongeveer 25% van de schoolreglementen stond er zelfs geen enkele verwijzing naar het belang van leren omgaan met media. Terwijl jongeren de smartphone volledig omarmd hebben, blijkt dat de meeste scholen nog niet op deze mobiele kar gesprongen zijn.

De hervormingen van de eindtermen bieden een mooi kader waar ‘Mediawijsheid en digitale competenties’ een belangrijke plaats innemen. Een smartphonebeleid is daarom cruciaal. We geven enkele stappen die je kunnen helpen om een smartphonebeleid op poten te zetten.

Stap #1 Bepaal de doelstellingen

Wat wil je bereiken met je smartphonebeleid? Bepaal als school waarop je liefst wil inzetten. Bepaal deze doelen samen met de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders. Als je met iedereen rekening houdt, is de kans groter dat je beleid gedragen wordt. Stel in deze stap ook een pedagogisch mediaverantwoordelijke (mediacoach) aan. Aangezien sommige leerkrachten weinig kennis of uiteenlopende meningen hebben, is het belangrijk om een aanspreekpunt te hebben met ICT-kennis. Hierbij kunnen ze dan terecht met hun vragen.

Voorbeeld: Persoonlijk smartphonegebruik. De smartphone wordt gebruikt als medium om een band op te bouwen met leeftijdsgenoten. Als school is het belangrijk om jongeren hierin te begeleiden, zodat ze online op een positieve manier contacten kunnen leggen en tegen de risico’s beschermd blijven.

“De smartphone mag gebruikt worden voor het eerste en na het laatste belsignaal, maar niet tijdens de schooluren zelf. Het gebruik van een smartphone houdt nog steeds enkele risico’s in, zoals cyberpesten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er foto’s of filmpjes gemaakt worden van leerlingen, maar dat kan eender waar gebeuren en ik zie het ook als mijn taak om in de lessen extra aandacht te besteden aan hoe om te gaan met sociale media en de link naar pesten/plagen.” — KIM PEYS, LEERKRACHT

Stap #2 Koppel het schoolbeleid

Wanneer je als school regels over het gebruik van de smartphone wilt opstellen, is het belangrijk dat deze bij het huidige schoolbeleid aansluiten. Zorg dat de regels binnen een pedagogisch project en andere ICT-plannen passen. Welke regels je als school oplegt, kies je zelf afhankelijk van de schoolvisie en de doelgroep. Zo kan het zijn dat afhankelijk van de leeftijd, de regels voor 12- jarigen wat strikter zijn dan die voor 18-jarigen.

Voorbeeld: Maak een oplijsting van projecten en vakken waar gebruik van media en mediawijsheid aan bod komt en vertrek van wat je al liggen hebt om een coherent beleid te maken.

Stap #3 Maak afspraken rond infrastructuur

Een van de randvoorwaarden voor een realistisch mediawijsheidsbeleid is zicht krijgen op de ICTinfrastructuur van de school en van de leerlingen. Op basis hiervan kan je bepalen hoe je deze in functie van jouw beleid kan inzetten.

Voorbeeld: Bekijk of een Bring Your Own Deviceaanpak haalbaar is voor jouw school en maak hierrond afspraken.

BYOD = leerlingen brengen hun persoonlijk toestel mee naar school en gebruiken dit in een klascontext

Stap #4 Blijf up to date

Zo snel als de smartphone zich geïntegreerd heeft in de levens van de jongeren, zo snel zullen er ook weer nieuwe trends opduiken. Als school is het belangrijk om mee te gaan in dit verhaal. Natuurlijk kan je niet bij elke nieuwe trend je beleid veranderen, zorg daarom dat je vanuit een toekomstperspectief een beleid schrijft . Aangezien media continu evolueren, is het ook belangrijk om als leerkracht te blijven bijleren rond mediawijze thema’s. Rooster leerkrachten(teams) vrij om zich bij te scholen en zet in op het verspreiden van deze kennis naar de rest van de school.

Voorbeeld: Spreek niet enkel over de smartphone, maar verwijs naar mobiele telefoon. Verwijs ook niet specifiek naar een socialemediasite, maar heb het over sociale media in het algemeen.

“In principe mogen smartphones niet gebruikt worden op de speelplaats, maar sinds kort werd er op vraag van het leerlingenparlement een versoepeling doorgevoerd.” — REBECCA NIJS, LEERKRACHT


BRON : Van Hoecke, L. 2017. (W)onderwijze media

Lees meer over