Mind the app-gap! Tablet-scholen in het secundair onderwijs vinden aanbod educatieve apps ontoereikend
Mind the app-gap! Tablet-scholen in het secundair onderwijs vinden aanbod educatieve apps ontoereikend
Een peiling in het kader van het iMinds-project EduTablet toont aan dat 46% van de 648 bevraagde Vlaamse leerlingen al minstens één keer een tablet hebben gebruikt in de Vlaamse klaslokalen. Het gebruik van technologie vindt dus langzaam maar zeker ingang bij Vlaamse secundaire scholen. Toch blijkt het aanwenden van tablets in de klas niet altijd vanzelfsprekend: vooral leerkrachten worstelen met de omschakeling van de traditionele lesmethodes naar een meer digitale aanpak. Het secundair onderwijs in Vlaanderen heeft duidelijk nood aan meer kwaliteitsvolle digitale applicaties, met de inhoud aangepast aan het Vlaamse onderwijscurriculum.
Verschil tussen vraag en aanbod
Onderzoekers van de iMinds-onderzoeksgroepen MICT/UGent, ITEC/KULeuven en SMIT/VUB, peilden bij leerkrachten en leerlingen uit drie zogenaamde ‘tablet-scholen’ naar de verwachtingen en ervaringen van het gebruik van tablets in de klas. Maar wat maakt een school nu tot een tablet-school? Een ‘tablet-school’ is een school waar de tablet dagelijks geïntegreerd wordt. De noden en vereisten inzake educatieve tabletapplicaties van leerkrachten en leerlingen komen grotendeels overeen: er moet een mix aanwezig zijn van theoretische omkadering en praktische oefeningen, het leertraject moet individueel aanpasbaar zijn aan de noden en vaardigheden van elke leerling en apps moeten de interactie tussen leerling en leerkracht ondersteunen en zelfs versterken.
De onderzoekers hielden een screening van 338 educatieve apps die beschikbaar zijn in Vlaanderen. Het merendeel van de geëvalueerde apps voldoen niet aan de noden en vereisten van leerkrachten en leerlingen. Slechts 20% van de apps bevat een combinatie van theorie en oefeningen; 45% van de apps bieden enkel theorie. Verder blijkt dat 78% van de apps niet adaptief is (dus geen flexibel traject aangepast aan de leercurve van de leerling), en dat 86% niet inspeelt op de nood aan interactie in de klas.
‘App-gap’ in onderwijs
Deze resultaten tonen aan dat er een significante ‘app-gap’ is, zowel op het vlak van beschikbare inhoud als op het vlak van technische functionaliteiten. “De aangeboden content is vaak niet aangepast aan het Vlaamse onderwijs, en is bovendien in een andere taal. De apps maken te weinig gebruik van de mogelijkheden van eigen aan digitale platformen: in veel gevallen is de app niet meer dan een letterlijke, digitale kopie van het papieren tekstboek. Ook merken we dat de meeste educatieve apps er niet op gericht zijn om in een formele klassikale setting gebruikt te worden. Vaak ontbreekt er een platform voor leerkrachten, zijn er geen gebruiksrichtlijnen en is de impact op de leermogelijkheden van de leerlingen onduidelijk.” aldus Ellen Vanderhoven, onderzoekster verbonden aan de onderzoeksgroep iMinds-MICT-UGent en onderzoeksleider binnen het EduTablet-project.
Dit artikel werd geschreven door Ellen Vanderhoven en Stephanie Van Hove (iMinds-MICT-UGent).
Lees de Engelstalige versie van dit artikel hier: http://www.ugent.be/ps/communicatiewetenschappen/en/research/mict/approach/mind-the-app-gap-integrating-tablets-in-secondary-education-is-not-evident