Start to game goes Biblio 7
Games maken steeds meer deel uit van de hedendaagse (jongeren)cultuur. En dus verdienen ze ook een plaats in de bib. Met Start to Game goes Biblio7 werd in de Zuidelijke Westhoek een initiatief opgestart om gaming en spelconsoles te introduceren in de bib. Een compacte gameflightcase reisde een jaar lang via een doorschuifsysteem naar alle bibliotheken in de regio en werd ook ingezet in een jeugdhuis, de kinderopvang en een woon- en zorgcentrum. Biblio7 organiseerde verschillende randactiviteiten en vormingen voor bibliotheekpersoneel en ontwikkelde een draaiboek over het omgaan met games in de bibliotheek. Dit project toont aan dat bibliotheken zich best efficiënt en grootschalig organiseren om bepaalde evoluties niet te missen.
Gaming?
Ah je kent ze wel, die kritieken en vooroordelen: gamen is verslavend, zet aan tot geweld, het maakt kinderen sociaal geïsoleerd… Maar ken je ook de positieve effecten van games? Ze bevorderen de creativiteit, het ruimtelijk inzicht, het strategische denken, de oog-brein-handcoördinatie en zelfs ook de sociale intelligentie.
In de zomer van 2010 was de gameroom van WINOB te gast in de bibliotheek van Ieper en Zonnebeke. Dat initiatief wakkerde de interesse voor games in de regio aan. Maar het riep ook vragen op: hoe betaalbaar is gaming voor een landelijke bibliotheek, moet elke bibliotheek een console aanschaffen? En hoort gaming eigenlijk wel thuis in de bibliotheek? Er was nood aan een visie over gaming in de bib die zowel het personeel als de bezoeker kon overtuigen.
Start to game goes Biblio7
In maart 2012 lanceerde CO7 het project Start to game goes Biblio7 in de bibliotheek van Heuvelland. Biblio7 is het intergemeentelijke samenwerkingsverband van de bibliotheken uit de Zuidelijke Westhoek. Met de steun van de Provincie West-Vlaanderen en WINOB kreeg de regio de kans om gedurende twee jaar te experimenteren met games. Een gameflightcase reisde naar de verschillende bibliotheken die activiteiten organiseerden voor verschillende doelgroepen. In iedere bibliotheek introduceerde een personeelslid dit medium bij zijn of haar collega’s.
De uitdagingen van gaming in de bib
Vòòr de echte opstart van Start to game ging Biblio7 op zoek naar de wensen en de bedenkingen over gamen in de bib bij het betrokken bibliotheekpersoneel. Op het einde van het project werden deze lijstjes er nog eens bijgenomen. “Gaming zorgt voor overlast voor andere gebruikers” of “We hebben onvoldoende personeel” het waren vaak gehoorde bezorgdheden. De modale bezoeker stelt immers net de rust in de bibliotheek op prijs. Veel hangt af van de gamers zelf en de game die ze aan het spelen zijn. Er was in het begin wat extra belasting voor het baliepersoneel. Het personeel moest soms de eerste stap zetten naar de kinderen toe. De meeste gamers waren in het begin niet vertrouwd met gameconsoles. Toezicht op de gamers is enigszins wel nodig. Toch is het aan te raden om niet te snel of te strikt in te grijpen, aangezien er een grote mate van zelfregularisatie is tussen de gamers.
To-do list bij de opstart van een project rond gaming en de bibliotheek
Alle opgedane ervaringen werden eind 2013 gebundeld in een draaiboek dat de basis vormt voor verdere visieontwikkeling. Het draaiboek is een blijvende output die ook voor andere bibliotheken interessant is. Het bevat heel wat praktische fiches en praktijkervaringen. Hoe maak je collega’s warm voor gaming, welke gebruikersregels hanteer je, welke games koop je aan, hoe organiseer je een gametoernooi, wat houdt een gebruikersonderzoek in?
Gaming is meer dan alleen spelletjes spelen
Het draaiboek sluit af met een interview met Marieken Dewitte van Mediaraven, een jeugdwerkorganisatie die samen met kinderen, jongeren en het brede jeugdwerk rond digitale media werkt. Eén van hun pijlers is de mediaravengroeilijn, waarbij het uitgangspunt is dat wie kinderen en jongeren iets wil bijbrengen rond digitale media beter leeftijdsgericht werkt. Het idee van de mediaravengroeilijn wordt meegenomen in het vormingsaanbod rond gaming en nieuwe media dat Biblio7 organiseert in samenwerking met de jeugddiensten en Mediaraven (2014-2015). Dat vormingsaanbod is een belangrijke pijler in het vervolg op het project, waarbij vanaf 2014 de gameflightcase een semi-permanente plaats kreeg in de bibliotheek van Ieper, maar uitleenbaar is voor alle bibliotheken, jeugdhuizen, dienstencentra,... in de regio. De Ieperse bib heeft een basiscollectie games en de gameflightcase kan dit promoten. Via het interbibliotheek leenverkeer (IBL) is de gamecollectie ook uitleenbaar in de bibliotheken in de regio