De nominaties voor de M-Awards 2020 zijn bekend!
Mediawijs reikt voor de vijfde keer op rij de M-Awards uit. Met de uitreiking van de M-Awards willen we in Vlaanderen mediawijze en digitale initiatieven meer erkenning en zichtbaarheid geven. Tal van projecten in de vorm van onderzoek, lesactiviteiten, educatieve pakketten, campagnes, video's ... die een aspect van mediawijsheid in de kijker zetten, werden ook dit jaar weer ingediend. 24 om correct te zijn! De uitreiking van de M-Awards zal dit jaar - omwille van COVID-19 - lichtjes anders gebeuren: niet zoals elk jaar op de startdag van Mediacoach, maar online.
Dit jaar wordt er in volgende categorieën een M-Award uitgereikt:
- Mediawijs Beleid: een mediawijs beleid implementeren zoals een e-inclusiebeleid, een sociale mediabeleid, een privacybeleid door een overheidsdienst, een organisatie …
- Mediawijze Mediaproductie: een programma, game, video, website over mediawijsheid produceren dooor een bedrijf of organisatie ...
- Mediawijs Onderzoek: een stevig mediawijs onderzoek zoals een onderzoeksmonitor, onderzoeksproject, onderzoeksresultaat ...
- Mediawijs Schoolproject: projecten over mediawijsheid die een lookale school of scholengroep heeft opgezet.
- Mediawijs Educatief project: een aanbod van mediawijze vormingen, educatief materiaal, rondleidingen … van bedrijven, sociaal-culturele organisaties …
De nominaties voor de M-Awards werden uitgereikt door een onafhankelijke jury die bestond uit
- Jan De Craemer (Departement Onderwijs),
- Laure Van Hoecke (KU Leuven),
- Leo Van Audenhove (imec-SMIT-VUB en Directeur Mediawijs),
- Wouter De Meester (Digisaurus),
- Jonathan Van de Velde (MediaNet Vlaanderen),
- Sara De Jaeghere (Leerkracht Secundair Onderwijs, Mediacoach)
- Michel Walrave (Prof. Dr. MIOS Universiteit Antwerpen).
De laureaten 2020 (in willekeurige volgorde):
- AI op school - Dwengo VZW
'AI Op School' biedt een leerlijn aan over artificiële intelligentie (AI). Leerlingen van het eerste t.e.m. het zesde middelbaar krijgen binnen maatschappelijk relevante contexten inzicht in de concepten van AI en kunnen er daardoor bewuster, kritischer en mediawijzer mee omgaan. Ze benutten de mogelijkheden en beseffen de beperkingen. Leerkrachten die met het gratis lesmateriaal aan de slag gaan in de klas zorgen ervoor dat hun leerlingen beter hun mannetje kunnen staan in onze digitale maatschappij. https://www.aiopschool.be/
- Kenniscentrum Data en Maatschappij - imec-SMIT, VUB; CiTiP KU Leuven & imec-MICT, UGent
Het Kenniscentrum Data en Maatschappij brengt kennis en tools rond de ethische, maatschappelijke en juridische aspecten van artificiële intelligentie (AI) en datagedreven toepassingen naar bedrijven, beleid, het middenveld en het brede publiek. We doen dit met laagdrempelige publicaties, hands-on tools, gratis evenementen, monitoring van skills en attitudes rond AI en door belanghebbenden inspraak te geven in het beleid rond AI en data. https://www.data-en-maatschappij.ai/
- 10.000 laptops voor kansarme jongeren - DigitalForYouth.be
Vandaag verzamelde DigitalForYouth.be al enorm veel laptops. Van dat aantal zal ongeveer 80% goed werkende laptops overblijven na controle. Het secundair onderwijs in Vlaanderen bezorgden we reeds 11511 laptops, maar zij zijn niet de enige. De vraag wordt steeds groter en dus ook de nood aan laptops; in totaal loopt de vraag op tot bijna 20.000 stuks! Vandaar nogmaals onze oproep: “Wie helpt de jongeren in nood aan een laptop?”. www.digitalforyouth.be
- Digitale Brug - Link in de Kabel
Het project ‘Digitale Brug’ van Link in de Kabel biedt laagdrempelige activiteiten rond verschillende digitale thema’s aan voor jongeren uit de Integrale Jeugdhulp. Het focust op de combinatie van digitaal plezier en kennis en werkt op maat van de doelgroep. Naast de activiteiten voor de jongeren zelf, biedt Digitale Brug ook ondersteuning aan begeleiders en de organisaties zelf om een mediawijs beleid te voeren. Met het drieluik Digitale Brug wil Link in de Kabel dus maximaal inzetten op een mediawijze en e-inclusieve Integrale Jeugdhulp. http://www.digitalebrug.be/
- Expertklas ‘Mediawijsheid’ in de educatieve bachelor lager onderwijs - Thomas More Mechelen
In de educatieve bachelor leraar lager onderwijs van Thomas More Mechelen kunnen de laatstejaars kiezen tussen verschillende expertklassen. “Mediawijsheid” is er daar sinds vorig academiejaar één van. We ontwikkelen didactische materialen, werken sessies uit en geven ze meteen ook in lagere scholen. Daarnaast laten we de studenten zelf creëren en leren we hen bewuster omgaan met media. Samen maakten we er een boeiend en mediawijs jaar van! http://onderwijsaanbodmechelenantwerpen.thomasmore.be/syllabi/n/YV1372N.htm#activetab=doelstellingen_idm3995824
- Project online communicatie bij jongeren met een verstandelijke beperking - UCLL
Gebruiken personen met een verstandelijke beperking die ambulant begeleid worden sociale media en online communicatie? Én kunnen deze kanalen worden ingezet in de ondersteuning van deze doelgroep? Via een inclusief onderzoek, gaan we samen met personen met een verstandelijke beperking op zoek naar antwoorden op deze vragen. Daarnaast formuleren we voor- en nadelen, tips en tricks en geven we voorbeelden van goede praktijken. https://www.iedereen-meedia.be/
- Speelhetslim/Jouezmalin - Belgian Entertainment Association
www.speelhetslim.be is een uitgebreid en geactualiseerd informatieplatform over videogames voor (groot)ouders, begeleiders, leerkrachten, opvoeders, kinderen en iedereen met interesse in games. Met behulp van tips en tricks, PEGI-ratings, gamegidsen, parental control tools, artikels en video’s… wil Speelhetslim veilig en verantwoord gamegedrag stimuleren, vooral bij minderjarige kinderen. https://speelhetslim.be/
- Mediawijs Schoolfeest - Stedelijke Basisschool Beveren-Leie
Dit initiatief wil het schoolteam aanzetten tot ICT-actie via een schoolfeest. Het doel van het project is voornamelijk om het schoolteam aan te zetten en te motiveren tot ICT-actie, een nieuw elan te scheppen in het ICT-gebeuren en alle klassen verder te brengen dan ‘oefenen op Bingel’. Ook wilden ze een doorgaande ICT-lijn maken van de peuters tot en met het zesde leerjaar. Dit hebben ze zo praktisch mogelijk aangepakt in de eigen klaspraktijk. Om het project meer vorm te geven, gingen ze op zoek naar iets dat concreet, motiverend, maar ook bindend zou zijn voor alle leerkrachten. Dat was meteen ook de grootste uitdaging. Het project moest eindigen met een apotheose in de vorm van een digitale ontdekking van de school en haar klassen. Bij aanvang van het project werd het woord ‘ICT’ vermeden en stelden ze dat ze op het schoolfeest elke klas in de kijker wilden zetten. Vanuit de aangedragen ideeën gingen ze dan samen met de leerkrachten op zoek naar een passende en haalbare digitale toepassing.
- Het leven is een IC-feesT - Margaretaschool
Twee jaar geleden de Margaretaschool dat het op school stroef liep op mediagebied. Veel leerkrachten zagen er niet echt de meerwaarde van en beschouwden werken met media en ICT als iets moeilijks. Vandaar kwam het idee om de leerkrachten samen met de leerlingen warm te maken voor media. Zo besloten ze hen samen de mogelijkheden te laten ontdekken en organiseerden workshops waarin we de leerlingen met de leerkrachten op onderzoek gingen. De leerlingen zaten samen met hun leerkracht in een doorschuifsysteem, op die manier leerden alle leerkrachten met en van de leerlingen ook wat de tools inhielden en hoe ermee te werken. https://spark.adobe.com/page/dhz2uwjCnVTN2/
- Codeschool Junior - Odisee Hogeschool VZW
Computationele vaardigheden bij kleuters en peuters stimuleren? Dat is wat het project CodesCool Junior wil bereiken. Door eenvoudige en haalbare activiteiten via een webplatform aan te bieden willen we kleuterleid(st)ers stimuleren om hierrond actief aan de slag te gaan met hun kleuters. We doen dit via de school om zo ieder kind te bereiken, los van pyschosociale achtergrond of stimulering. http://codescooljr.be/
- mobileDNA - Imec Mict UGent
mobileDNA werd ontwikkeld om gebruikers een spiegel voor te houden van hun smartphonegebruik. Als gebruiker blijken we namelijk zeer moeilijk te kunnen inschatten hoe veel tijd we dagelijks aan de smartphone spenderen. Om op een gezondere manier te leren omgaan met deze technologie is het dan ook belangrijk vat te krijgen op onze werkelijke gebruikscijfers en –patronen. www.mobiledna.be
- Interactief spel over propaganda & fake news / ‘De club van de lelijke kinderen’ - JEF
Een gratis interactief online platform om kinderen (9+) actief aan de slag te laten gaan met thema's zoals propaganda, fake news en protest. Vertrekkend vanuit de jeugdfilm 'De club van lelijke kinderen'. Door zes diverse uitdagingen op te lossen nemen kinderen spelenderwijs maatschappelijke thema's onder de loep. https://declubvanlelijkekinderen.jeugdfilm.be/
- Digitaal lesgeven met behulp van Teams/Endnote/O365- Go Technisch Atheneum Halle
Digitaal lesgeven met behulp van O365, Teams en OneNote. Inzetten op beleid, opleiding van collega's. https://sway.office.com/hlZmQ9G73O4bpi2P?ref=Link