Nieuwe campagne 'Speel het slim' over veilig en verantwoord gamegedrag
Meer dan 60% van de Belgische ouders wil graag beter op de hoogte zijn van de games die hun kinderen spelen
Brussel – 22 november, De meeste Belgische ouders met gamende kinderen tussen de 8 en de 16 jaar volgen actief het gamegedrag van hun kinderen. Toch wil 62% van de ouders graag (nog) beter op de hoogte zijn van de videospellen die hun kinderen spelen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Belgian Entertainment Association, de federatie van de videogamessector in België. Amper 1 op de 4 ouders maakt vandaag gebruik van de ‘parental control tools’, instellingen die ouderlijk toezicht mogelijk maken op elk spelplatform. Om ouders op weg te helpen om hun kinderen veilig en verantwoord te laten gamen, lanceert de Belgian Entertainment Association de campagne www.speelhetslim.be, met steun van Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo en Vlaams Minister van Cultuur, Media en Jeugd Sven Gatz.
Games maken integraal deel uit van de leefwereld van onze kinderen
Gemiddeld spelen kinderen zo’n 5 uur per week games. 20% van de kinderen gamet meer dan 7 uur per week. Meer dan 8 op de 10 ouders (84,9%) geeft aan dat hun kind wel eens gamet via de eigen smartphone. Vooral games zoals Candy Crush worden veel gespeeld, maar ook spelletjes zoals Super Mario Bros en Fortnite zijn razend populair.
Véronique De Kock, ambassadrice van ‘Speel Het Slim’ en mama van een 13-jarige zoon maakt hierover duidelijke afspraken: ‘Ik vind het belangrijk om regels te hebben over het gamegedrag mijn zoon. Zo hou ik goed in de gaten welke spelletjes hij speelt en hoe lang hij gamet, door hier een timer voor in te stellen of afspraken te maken. En als mijn zoon bijvoorbeeld thuiskomt met een slecht rapport, dan mag hij van mij een weekend niet gamen. Als zijn punten de week nadien beter zijn, dan mag hij opnieuw spelen.’
Alexander De Croo, Minister van Digitale Agenda: ‘Dankzij de digitale technologie verandert onze samenleving en de speelomgeving van onze kinderen aan een razendsnel tempo. Uit het onderzoek blijkt dat het niet altijd evident is voor ouders om al deze evoluties op de voet te blijven volgen. Het is nochtans ontzettend belangrijk dat ouders de nodige digitale vaardigheden verwerven om hun kinderen op een veilige en verantwoorde manier te laten gamen.’
De meeste ouders willen graag beter op de hoogte zijn van het spelgedrag van hun kind
Hoewel 71% van de ouders ooit al eens een game samen met zijn of haar kind gespeeld heeft, wil 62% van de ouders graag beter op de hoogte zijn van het spelgedrag van hun kind. Ouders van gamende jongens zijn meer geneigd te zeggen hiervan beter op de hoogte te zijn dan ouders van gamende meisjes. Bij jongens geeft 67% van de ouders aan op de hoogte te zijn, bij meisjes daalt dat naar 58%.
Elke Boudry, persverantwoordelijke van het Vlaams Kenniscentrum Mediawijs: ‘Door het gesprek aan te gaan met kinderen over gamen kunnen ouders de juiste basis leggen om hun eigen bezorgdheid weg te nemen en een gezonde vrijetijdsbesteding voor hun kinderen te garanderen. Daarbij kunnen de PEGI-leeftijdsclassificaties en parental control tools behulpzame instrumenten zijn, op voorwaarde dat er eerst gepraat wordt. Hoe meer een ouder weet over games, hoe efficiënter er afspraken gemaakt kunnen worden.’
Amper 1 op de 4 ouders maakt gebruik van ‘parental control tools’
Hoewel de meerderheid van de Belgische ouders op de hoogte is dat er toepassingen bestaan om toe te zien op veilig en verantwoord gamen, maakt slechts 1 op de 4 ouders (24,9%) hier momenteel gebruik van. De meerderheid van de ouders (68%) zou wel overwegen om het ouderlijk toezicht in te stellen op de apparaten die gebruikt worden om te gamen. Dit kan er op wijzen dat een aantal ouders niet goed weet hoe ze dit correct kunnen instellen.
Pieter Swaelens, algemeen directeur van de Belgian Entertainment Association licht toe: ‘We merken dat heel wat ouders niet helemaal mee zijn wanneer het gaat over de videogames die hun kinderen spelen. Nochtans maken die vandaag wel een belangrijk deel uit van hun leefwereld en opvoeding. We nemen als sector onze verantwoordelijkheid serieus, zeker wanneer het minderjarigen betreft. Daarom lanceren we vandaag speelhetslim.be. Met deze website willen we ouders zo goed mogelijk informeren over de middelen die de sector aanbiedt om veilig en verantwoord gamen te stimuleren.’
Sven Gatz, Vlaams Minister van Cultuur, Jeugd en Media: ‘Games zijn vandaag geen nicheproduct meer, ze zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van onze jongeren. Heel wat kinderen gamen dagelijks. Net als vroeger hebben zij nood aan ouders die hen de weg wijzen om spelenderwijs groot te worden.’
Parental control tools zijn een goed hulpmiddel voor ouders om jonge spelers veilig, slim en verantwoord te laten gamen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met zulke instellingen bepaalde websites ontoegankelijk te maken of om chatten met vreemden uit te schakelen. Drie kwart (75,3%) van de ouders weet hoe ze ervoor moeten zorgen dat hun kind geen online uitgaven doet. Ook bepaalde websites ontoegankelijk maken (63,8%) en een tijdslimiet instellen (61,7%) is vrij goed gekend bij ouders. Ouders weten minder goed hoe ze bepaalde inhoud, die niet voor de leeftijd van hun kind bedoeld is, ontoegankelijk kunnen maken en hoe ze bepaalde apps kunnen afschermen of communicatie met onbekende spelers kunnen beperken.
Dirk Bosmans, Operations Director bij PEGI: ‘Ouders kunnen gebruikmaken van een aantal handige hulpmiddelen om het gamen in huis leuk én verantwoord te houden. De PEGI-classificatie is een nuttig advies dat informatie verschaft over het soort inhoud dat je in games kan vinden. En de instellingen voor ouderlijk toezicht die beschikbaar zijn op alle toestellen, haken hier handig op in: het helpt ouders om gemaakte afspraken in het oog te houden.’
David Verbruggen van de Vlaamse gamefederatie (FLEGA) bevestigt: ‘Tv, internet, social media, de smartphone, games… spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen en jongeren vandaag. De meeste ouders zien het mediagebruik van hun kinderen als positief, maar ook als een uitdaging. Vanuit de sector stellen we heel wat middelen ter beschikking om ouders hierbij op weg te helpen. Omdat die vandaag nog niet genoeg gekend zijn, zetten we onze schouders onder deze campagne.’
Hoeveel weet jij van gamen?
Test nu je kennis op www.speelhetslim.be/test-je-kennis