*HERBEKIJK* de Inspiratiedag e-inclusie
Wil je graag meer weten over...
- het versterken van digitale vaardigheden bij kwetsbare jongeren, werklozen, personen met een beperking,
- digitaal lezen en desinformatie,
- nieuwe tools en onderzoek,
- e-inclusie in coronatijden?
Goed nieuws! Op 9 december 2020 organiseerde mediawijs in samenwerking met Blenders (Digidak), Linc, Vormingplus Antwerpen, Digipolis Antwerpen en de provincie West-Vlaanderen een online inspiratiedag over e-inclusie, voor én door vrijwilligers en professionals die werken rond digitale inclusie (dus zowel mensen die op het terrein staan en les geven als mensen die eerder beleidsmatig bezig zijn met digitale inclusie). We lieten onderzoekers, terreinactoren en experten aan het woord. Nu kan je deze sessies hieronder herbeleven of ontdekken. Hieronder, of op het Youtube-kanaal e-inclusie, kan je de afspeellijst vinden met de opgenomen sessies, en helemaal onderaan vind je ook de presentaties terug, ook van onze keynote spreker Jeroen Backs over "Gelijke onderwijskansen impliceert ook een digitaal inclusiebeleid"
Deze sessies kan je herbekijken:
- Desinformatie: LINC vzw probeert ons te begeleiden in de wereld van informatie en desinformatie
- Kwetsbare kinderen en jongeren digitaal vaardig en weerbaar maken: Link in de Kabel laat met hun Digitale Brug methodiek zien hoe zij dat aanpakken
- Van passieve consument naar actieve mediaproducent: het versterken van digitale en sociale vaardigheden van kwetsbare jongeren aan de hand van mediaproductie. Vzw Quindo licht enkele concrete cases toe waarin jongeren hun stem laten horen en daarbij de regie in eigen handen leren nemen.
- Iedereen die het wat moeilijker heeft met lezen, typen en digitale toegankelijkheid, kan dankbaar gebruik maken van apps, toegankelijkheidsopties en hulpmiddelen die oorspronkelijk ontwikkeld zijn voor personen met een beperking. Modem toont je graag enkele algemeen bruikbare voorbeelden.
- De Centra voor Basiseducatie werken met laaggeletterde volwassenen en werken aan e-inclusie in partnerschap met andere organisaties. Hoe bereiken zij hun doelpubliek tijdens deze coronacrisis en hoe gaan die samenwerkingen in hun werk? Helga Gehre neemt je mee in enkele e-inclusieve trajecten.
- Onderwijs en e-inclusie in detentie, hoe gaat dat in zijn werk? Vocvo en de FOD justitie geven toelichting en een praktijkvoorbeeld
- In de voorbije maanden heeft de VUB in kaart gebracht wat de e-inclusie noden zijn sinds de uitbraak van de coronacrisis en welk aanbod hieraan probeert tegemoet te komen. Wij krijgen de resultaten van dit onderzoek voorgeschoteld.
- Digidak heeft tijdens de eerste lockdown een contactloos digipunt ontwikkeld, ze komen vertellen wat dit precies is en wat hun ervaringen zijn
- LINC vzw maakt je wegwijs in de mogelijkheden van digitaal lezen.
- Tijdens de coronacrisis hebben veel organisaties geprobeerd om hun doelgroepen te blijven bereiken, onder andere via videobellen. Maar welk videobelplatform gebruik je nu best bij welke doelgroep? Vormingplus Antwerpen en Digipolis Antwerpen leggen uit.
- IT studenten bieden digitale assistentie aan huis via Beego. Specifiek voor kansengroepen werkt dit platform met digicheques, waar verschillende steden en gemeenten beroep op doen. Wat is dat precies en hoe gaat dat in zijn werk?
- Data data …AI en technologie: veelbesproken thema’s dat voor veel mensen moeilijk te doorgronden zijn. De Databuzz probeert daar verandering in te brengen en geeft laagdrempelige workshops aan educatieve medewerkers en leerlingen van verschillende leeftijden. Vandaag vertellen ze hoe ze dat aanpakken.
- Hulpverlening via digitale middelen is in een stroomversnelling geraakt de voorbije maanden. Veel hulpverleners stoten hierbij op ethische vragen. Zoals een digitaal hulpverleningsgesprek via Facebook: kan dat wel als je de vertrouwelijkheid van het gesprek niet kan garanderen? UCLL probeert een ethisch kader vorm te geven om hulpverleners hierin te begeleiden. Vandaag stellen ze dit kader voor aan de hand van enkele concrete casussen.
- iDROPS zet sinds 2017 via het Studio Digital in op het versterken van de digitale vaardigheden van kwetsbare jongeren, vandaag komen ze vertellen over hun aanpak en de lessen die ze trekken uit deze ervaring.
- Je eigen digitaal verhaal maken (digital storytelling), LINC vzw doet het samen met jullie en laat zo een aantal methodieken en tools zien die je zelf kan inzetten.
- Op het online platform 123digit vind je educatieve tools terug over digitale basisvaardigheden en online diensten (zoals Itsme en online banking). WeTechCare legt je uit wat je kan doen met het platform en hoe je het gebruikt.
- Hoe bereik je kwetsbare groepen en help je hen verder met hun digitale vragen in tijden van corona. Samenlevingsopbouw Antwerpen deelt hun ervaring en deelt tips ut.
- UCLL deelt de resultaten van vier onderzoeken over het gebruik van technologie of sociale media bij personen met een verstandelijke beperking (bv. tablets bij personen met een ernstig verstandelijke beperking, online hulp tools bij personen met een lichte verstandelijke beperking, online risico’s bij jongeren met een verstandelijke beperking….), en geeft concrete tips en tricks om met deze doelgroep aan de slag te gaan
- Digitale vaardigheden versterken bij (tijdelijk) werklozen. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen, de vakbonden, VDAB en het Huis van het Leren slagen de handen in elkaar in een piloottraject. Vandaag delen ze hun 1e ervaringen.
- Maak kennis met een aantal goede e-inclusie praktijken in de jeugdsector. Enkele organisaties die met kwetsbare jongeren werken hebben hun eigen praktijk in beeld gebracht, vandaag laten we jullie graag de 1e resultaten zien. Benieuwd wat jullie er van vinden!