De 6de Mediagenies uit Zarren winnen De Schaal van M!

Nieuws

De 6de Mediagenies uit Zarren winnen De Schaal van M!

Meer dan 600 klassen en 11 000 leerlingen uit Vlaanderen en Brussel namen de voorbije week deel aan De Schaal van M, een online spel van Mediawijs en Ketnet voor kinderen van 10-12 jaar. 

De hoofdprijs? De titel van ‘meest mediawijze klas van Vlaanderen’ én een bezoek aan de set van de populaire Ketnet-reeks 4eVeR en Technopolis. Een week lang werkten de klassen aan de Week Challenge. Ze kregen de opdracht om een actie over de filter bubbel op poten te zetten.

Alle deelnemende kinderen werden een heel pak mediawijzer en verdienen een diploma, maar de 6de Mediagenies van de Gemeentelijke Basisschool De Linde uit Zarren is de winnaar van De Schaal van M en mag zich een jaar lang ‘Meest mediawijze klas van Vlaanderen’ noemen. Van harte gefeliciteerd met deze prestatie!

We ontvingen heel leuke en originele inzendingen! Naast de school uit Zarren winnen nog 19 andere klassen een leuke prijs. Welke klassen dat zijn, ontdek je op de website van De Schaal van M

 

Sven Gatz: “Met ‘De Schaal van M’ willen we op een creatieve en speelse manier kinderen leren omgaan met online media. Het is vanaf jonge leeftijd immers van belang om verstandig te leren omgaan met je eigen en andermans privacy. Ketnet en Mediawijs hebben daarvoor een tof instrument en een leuke wedstrijd uitgewerkt.”

De Schaal van M

De Schaal van M biedt een leuke en laagdrempelige manier voor leerkrachten om hiermee aan de slag te gaan.

Juf deelnemende klas: “Mijn leerlingen kennen veel meer van sociale media dan ikzelf. Dit is een mooie aanzet om rond mediawijsheid aan de slag te gaan in de klas zonder er zelf specialist in te moeten zijn.”

De Schaal van M is een online spel van Mediawijs en Ketnet dat 10-12 jarigen uitdaagt om te laten zien hoe mediawijs ze zijn. Meer dan 600 klassen en 11 000 leerlingen namen de voorbije week deel aan deze tweede editie en dongen mee naar de titel van ‘Meest Mediawijze klas van Vlaanderen’. De wedstrijd vertrekt van 5 speciale webisodes van populaire Ketnet-serie 4eVer. Door opdrachten uit te voeren, kunnen kinderen zowel thuis als in de klas lampjes verzamelen want: hoe meer lampjes, hoe mediawijzer je bent!

10-12 jarigen: zelfstandig mediagebruik, maar nood aan kritische vaardigheden

Het mediagebruik van 10 tot 12 jarigen is al best vergevorderd: vaak hebben ze al een eigen smartphone (67,3% Bron: Apestaartjaren 2018), ze onderhouden via  sociale media contact met hun vrienden en hebben al een duidelijke voorkeur als het gaat om apps, games, online video’s…

Ze zijn razendsnel mee met de nieuwste trends en vinden bijna moeiteloos hun weg in nieuwe apps, maar ontbreken vaak nog de nodige kritische vaardigheden om er ‘mediawijs’ mee om te gaan. Zo weten ze niet altijd goed hoe ze moeten reageren online, wat een veilig wachtwoord is, welke gegevens ze over zichzelf delen, wat nu reclame is en wat niet ...

Leerkrachten en ouders spelen hierbij een belangrijke rol. Maar vaak weten ze niet goed waar eerst te beginnen.