Artikel

#MWCON21 Datawijsheid

Op 27 mei organiseerde het kenniscentrum Mediawijs naar jaarlijkse gewoonte een congres rond een specifiek aspect of doelgroep met betrekking tot mediawijsheid. Dit jaar lag de focus op datawijsheid, meer dan ooit relevant in deze online tijden. Zaken zoals nepnieuws, misbruik van gegevensmonitoring, profilering in politieke campagne, datalekken, ... tonen aan dat data zeker niet altijd op een juiste manier ingezet en gebruikt wordt. Onze steeds meer digitale maatschappij heeft nood aan specifieke kennis, vaardigheden en attitudes hieromtrent, ook wel 'datawijsheid' genoemd. 

We zochten samen met verschillende sprekers antwoorden op vragen als: hoe kunnen we de burgers nu datawijzer maken? Wat doen we al om dit te bewerkstelligen? En wat kunnen we nog doen? Wie kan ons hierbij helpen? En wat is de rol van de overheid en bedrijven? 

De sessies van onze twee keynotesprekers kan je hieronder (deels) herbekijken 

  • Professor Leo Van Audenhove, verbonden aan imec-smit-VUB, gaf een inleiding over datageletterdheid en de rol ervan in een steeds meer data gedreven samenleving. Waarom duikt dit concept nu op? Wat verstaan we nu juist onder datawijsheid? Hoe moeten we dit best conceptualiseren? En welke plaats moet dit in het curriculum krijgen?

  • Journalist en onderzoeker Tom Van de Weghe had het op ons jaarlijks Vlaams Mediawijs Congres over synthetische media en data, oftewel media die zijn gemaakt of bewerkt door kunstmatige intelligentie (AI)-software. Deepfakes bijvoorbeeld, hoe moeten we daarmee omgaan? Welke voordelen halen we eruit, maar ook: welke risico's en problematieken gaan ermee gepaard?