Nieuwsconsumptie
Artikel

Nieuwsconsumptie ontleed: welk nieuwsdieet volg jij?

Auteur(s): 
Kristin Van Damme - imec-mict-UGent

Snel op het werk nog even DeMorgen.be checken, in de auto naar StuBru luisteren of op de trein de Metro scannen. Nieuws vind je vandaag overal, wanneer en in welke vorm dan ook. In dit uitgebreide nieuwsuniversum ontwikkelen mediagebruikers nieuwe consumptiepatronen en stellen hun eigen nieuwsdieet (of nieuwsrepertoire) op.

Hoe personen hun nieuwsdieet samenstellen, is echter zeer persoonlijk en varieert sterk. Toch zien we dat er gelijkaardige nieuwspakketten terugkomen. Op basis van interviews met 36 mediagebruikers, Q-sort methode en factoranalyse groepeerden we vergelijkbare patronen en brachten we de zeven verschillende nieuwsdiëten van Vlaanderen in kaart.

Daarbij stelden we twee belangrijke assen voorop. Verkiest de mediagebruiker korte nieuwsupdates (fast food) of stilt men de honger met uitgebreide nieuwsanalyses (slow food)? En voeren online kanalen het hoge woord, of blijft men offline media trouw?

Profiel 1: Kwaliteitszoekende traditionalist

Heeft een uitgesproken voorkeur voor kwaliteitsnieuws. Consumeert uitsluitend via de traditionele nieuwsdragers zoals de krant en het tv-journaal. Voelt de nood om mee te zijn met de actualiteit, maar benadrukt geen nieuwsfreak te zijn.

Profiel 2: Kwaliteitszoekende wereldburger

Heeft een sterke drang om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld (eerder dan in de directe omgeving) gebeurt. Gaat voor nieuws van hoge kwaliteit, met achtergrond en duiding. Verkiest kwaliteitskranten en de openbare omroep, zowel online als via de traditionele weg.

Profiel 3: De up-to-dater

Blijft up-to-date de hele dag door, vooral via websites van populaire Vlaamse kranten en het radionieuws. Vangt daarnaast ook nieuwsupdates op via gedeelde berichten op sociale media (vooral Facebook). Twitter is dan weer geen passende nieuwsbron.

Profiel 4: De traditional nieuwssnacker

Verkiest korte nieuwsupdates, veelal geconsumeerd via traditionele kanalen, zoals teletekst, populaire krant en luchtige actualiteitsprogramma’s. Nieuwsbrieven met actualiteit vormen het belangrijkste nieuwskanaal.

Profiel 5: De digitale nieuwsomnivoor

Combineert snelle updates met meer uitgebreide, diepgaande stukken. Haalt zijn/haar nieuws hoofdzakelijk bij internetspelers, pure players zoals Newsmonkey of the Huffington Post. Vindt zijn/haar gading bij ook traditionele merken als kwaliteitskranten en DeRedactie.be.

Profiel 6: De sportnieuwsfreak

Is een onvervalst sportliefhebber en wil meteen de laatste uitslagen weten. Blijft op de hoogte van sportupdates via een opvallend diverse mix aan traditionelen en nieuwe kanalen. Twitter is belangrijk, maar populaire krant en teletekst zijn dat ook.

Profiel 7: De gratisnieuwssnacker

Wil dat nieuws gratis is; vertoont geen bereidheid tot betalen. Online of offline, maakt weinig uit, als het maar gratis is. Vertoont atypisch nieuwsdieet en consulteert nieuws via online videoplatformen, gratis dagbladen en zoekmachines.

Kristin Van Damme is als onderzoeker verbonden aan de imec-onderzoeksgroep voor Media & ICT (IMEC-MICT-UGent). Zij werkt aan een doctoraat over vertrouwen in nieuws en doet onder meer onderzoek naar nieuwsrepertoires.

Lees meer over

Gerelateerd

Onderzoeksresultaat
Media
12 november 2018