Nieuws op Snapchat: Wat denken jongeren?
Traditionele nieuwsmedia zijn meer dan ooit op zoek naar aansluiting bij de jongere doelgroep. Cijfers tonen aan dat jongeren vandaag vooral nieuws consumeren via Facebook en dat het vertrouwen in de output van traditionele nieuwsmedia sterk is gedaald. Maar wat kunnen traditionele nieuwsmedia hieraan doen?
Aan Arteveldehogeschool (Gent) is vorig academiejaar (2016-2017) onderzocht in welke mate Snapchat - een veel gebruikte app onder jongeren - potentieel heeft als nieuwskanaal om Vlaamse jongeren te bereiken. Aan de hand van een bevraging bij 1406 Snapchatters tussen 15 en 24 jaar, gecombineerd met een aantal gesprekken in focusgroepen, concluderen we dat Vlaamse jongeren voorzichtig geïnteresseerd zijn in nieuws op Snapchat, maar de twijfel of het format van snapchat wel geschikt is voor nieuws overweegt.
Nieuws op Snapchat: Let’s go for it….
Uit de grootschalige bevraging van Vlaamse jongeren blijkt dat ongeveer de helft van de jongeren de actualiteit zelden (46,7%), af en toe (49,3%), regelmatig (55,3%) of dagelijks volgt (54,9%), interesse heeft in het bekijken van nieuws onder de vorm van een snap story. De idee van nieuws op Snapchat wordt als aantrekkelijk bevonden omdat het in tegenstelling tot ‘gewoon’ nieuws minder tijd vraagt (54,6%), leuker gebracht wordt door het gebruik van video’s, foto’s, filters… (59,8%) en het ook een stuk korter is (53,3%).
Jongeren zien Snapchat niet als een kanaal om hard nieuws (bv. politiek en economie) te brengen, tenzij het om breaking news gaat of het harde nieuws op een satirische manier (cf. The Daily Show) wordt gecoverd. Ze zien vooral potentieel in achtergrondverhalen en duiding, en in real-time verslaggeving. Ook het op regelmatige basis meegeven van updates, notifications en trending topics in nieuws en het posten van een overzichtelijke ‘actua van de dag’ spreekt de jonge Snapchatters duidelijk aan.
Maar toch hebben jongeren twijfels. Twijfels die onder andere focussen op de kwaliteit (40,0%) en diepgang (45,9%) van nieuwsverhalen op Snapchat. Snapchat wordt geassocieerd met ontspanning, een leuke manier om je tijd te verdrijven, maar niet met het ‘sérieux’ dat aan nieuws wordt gelinkt (63,8%).
Wait a minute: dan toch maar beter geen nieuws op Snapchat?
Het onderzoek neigt inderdaad eerder naar deze conclusie. Andere kritische noten die jongeren immers aanreiken hebben betrekking op de vorm en inhoud van een nieuwsstory op Snapchat en de concurrentie van andere sociale mediakanalen.
Jongeren zien het niet. Ze kunnen zich niks voorstellen bij nieuws op Snapchat, behalve dan dat dit nieuws kort, verrassend, vernieuwend, onderhoudend, humoristisch, beeldend en ontspannend moet zijn. Aangezien jongeren weinig tot geen geduld hebben - ze zitten al bij aanvang klaar om snaps of snap stories weg te swipen - dient de content hen bovendien binnen de twee seconden aan te spreken.
Voorts geven jongeren aan dat ze Snapchat vooral zien als kanaal om met hun vrienden te communiceren en de consumptie van nieuws aan andere sociale media linken. Het valt bijgevolg niet te ontkennen dat de concurrentie van Facebook en Twitter heel groot is. Terwijl laatstgenoemde kanalen in hoofde van de jongeren met nieuws worden geassocieerd, is dat voor Snapchat nog lang niet het geval.
Noot: Bovenstaande bevindingen maken deel uit van het onderzoek naar Snapchat als potentieel branding- en nieuwskanaal voor Vlaamse mediabedrijven om jongeren te bereiken. Naast nieuws werd dus ook gefocust op branding en op het gebruik van Snapchat in het algemeen. Deze resultaten werden in bovenstaand artikel niet opgenomen. Bijgevoegde Infographic geeft het volledige onderzoek in een notendop weer.
