Betrouwbare informatie herken je aan het Wat Wat label
Artikel

Betrouwbare informatie herken je aan het Wat Wat label

Auteur(s): 
Marian Michielsen - De Ambrassade

Kinderen en jongeren vinden niet altijd hun weg in het grote aanbod aan informatie. Daarom is er Wat Wat. Zien ze het Wat Wat label op een website, folder of spel staan? Dan weten ze dat ze die info kunnen vertrouwen.

Organisaties die het Wat Wat label op hun materiaal zetten, scharen zich achter 7 kwaliteitsprincipes voor goede en betrouwbare informatie:

  • OP MAAT – het informatieproduct is aangepast aan de leefwereld van kinderen en jongeren: duidelijk, begrijpbaar, bruikbaar, herkenbaar en aantrekkelijk
  • CORRECT en VOLLEDIG – het biedt een goed overzicht van verschillende, actuele mogelijkheden
  • EMPOWEREND – het creëert een positieve impact op hun levenskwaliteit en versterkt hun positie in de samenleving om zelf keuzes te maken
  • TRANSPARANT – de visie en beweegredenen van de makers van het product staan er duidelijk in beschreven, de informatie heeft niet als doel om religieus of politiek te beïnvloeden of te overtuigen en heeft geen commerciële doeleinden
  • EFFECTIEF – heeft de beoogde impact op de doelgroep
  • PARTICIPATIEF – de organisatie betrekt de doelgroep bij de ontwikkeling van het product
  • EVALUATIEF/REFLECTIEF – de organisatie onderzoekt het bereik en de impact van de eigen werking en stuurt bij waar nodig

Een advies- en erkenningscommissie, samengeroepen door De Ambrassade, oordeelt of een organisatie het label al dan niet mag gebruiken.

Meer info over Wat Wat, of het label aanvragen.

Lees meer over

Gerelateerd

Onderzoeksresultaat
Media
12 november 2018