Vertrek van een brede visie: streven naar geluk
1. Het waarom
Mediawijsheid werd door de Vlaamse overheid gedefinieerd als competentie. Maar een competentie is in de eerste plaats een middel om een doel te bereiken. Met het Mediawijs Competentiemodel formuleren we rondom de competenties ook doelen die je met media kunt bereiken. Maar ook die doelen zijn slechts stappen op weg naar het uiteindelijke doel om aan mediawijsheid te werken, het waarom.
Vaak is de eerste reden die in zo'n context genoemd wordt 'een risico of gevaar vermijden'. Het mediawijsheidsbeleid kent zo een hele rode draad van 'safer internet' en 'parental advisories'. Maar zo'n uitgangspunt mist nuance en in het geval van media zelfs realiteitszin: de opportuniteiten van media wegen sterk door ten opzichte van de risico's ervan. Het uiteindelijke doel van werken aan mediawijsheid vraagt dan ook een gebalanceerde invulling, met voldoende nadruk op de kansen, en leren omgaan met de risico's.
De volgende dan: een betere of duurzame wereld, wereldvrede? Het hoort er allemaal bij, maar in de opdracht van Mediawijs staat de burger, de persoon centraal.
Veilige surfers, mensen met een hoog welbevinden, kritische burgers, creatieve makers? Het hoort er allemaal bij, maar het zijn opnieuw allemaal slechts fragmenten ervan.
Voor het Mediawijs Competentiemodel vertrekken we van een groter streven: gelukkige mensen of burgers.
2. Wat is geluk?
Gelukkige burgers, allemaal goed en wel, maar wat betekent dat? Bij onze oorspronkelijke oefening over het Mediawijs Competentiemodel kwam onze expertengroep tot een viertal elementen voor de gelukkige burger: ontwikkelen, verbinden, transformeren en participeren. In het licht van een aantal onderzoeksoefeningen over menselijke behoeften, postieve gezondheid en psychologie en geluk, stellen we echter volgende elementen voorop.
- Veiligheid en zekerheid:
voldoende lichamelijke en mentale gezondheid, weerbaarheid en veerkracht hebben en weten dat je nu en in de toekomst kunt blijven rekenenen op voldoende financiële en materiële middelen daarvoor. - Verbondenheid en betrokkenheid:
je op een positieve manier hechten aan andere mensen en je omgeving, energie halen uit sociaal contact en kunnen liefhebben, weten dat je kunt rekenen op hulp en ook zelf geven en delen, voelen dat je ergens bijhoort, je plaats daar innemen en participeren om samen te werken aan een hoger doel. - Verandering en ontwikkeling:
jezelf en je omgeving aanvaarden, respecteren en waarderen en met reflectie en inzicht werken aan een levenslang pad van proberen, leren en groeien, van doelen stellen en realiseren, van leren uit falen en werken aan trots en zelfvertrouwen, van verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en anderen, ongeacht de omstandigheden, van de kleine en grote onderdelen van de maatschappij blijven transformeren zodat iedereen gelukkig kan worden. - Vrijheid en balans:
autonome keuzes kunnen maken en invloed kunnen uitoefenen over je leven en de omstandigheden daarvan, je gerespecteerd en erkend voelen en de balans vinden tussen voor jezelf en voor anderen, tussen jezelf zijn en je aanpassen, tussen samen en alleen, tussen rouwen en hopen, tussen emoties voelen en uiten en kiezen voor een positieve opstelling, tussen te weinig en te veel en de kracht voelen om terug te veren, tussen veiligheid, verbondenheid, verandering en vrijheid.
Wil je iets meer weten over een aantal van de geluksonderzoeken waar we ons op basserden, lees er de blog '... geëngageerd' over!
Het Mediawijs Competentiemodel is het resultaat van de zoektocht tot dusver. Het is een aanzet en een levend model met handvatten om voor je eigen medium, doelgroep en context het concrete kader te formuleren.
Lees ook de andere artikels over het Mediawijs Competentiemodel!
- Welke mediawijze doelen wil je bereiken?
- Welke mediawijze competentieclusters en subcompetenties heb je nodig?
- Bepaal welke kennis, vaardigheden en attitudes van toepassing zijn voor jouw context
Vragen of opmerkingen? Laat iets weten!