Mediaprofiel: de digitale beer
Artikel

Mediaprofiel: de digitale beer

Kenmerken

  • Basis mediagebruik en -begrip
  • Hoge motivatie om mee te zijn
  • Digitale evolutie gaat té snel
  • Gaan op zoek naar ondersteuning
  • Digitale vechter

Beschrijving

Als digitale beer lijk je op het eerste zicht niet zo snel op digitaal gebied, maar schijn bedriegt. Je kan bliksemsnel veranderen van rustig en relax naar een staat van alarm en STRIJD. Je bezit de basisvaardigheden en juiste basiskennis en bent bovendien sterk gemotiveerd om digitale media te gebruiken. Je weet en kan van alles net genoeg om niet met je te laten sollen op digitaal vlak. Maar je duwt tegelijkertijd op de rem: je doet niet meer digitale activiteiten dan je zelf nodig hebt om je informeren, om te communiceren en je te ontspannen. 

Maar vraag niet veel meer want de digitale wereld blijft voor jou een dagelijkse strijd. Je vindt dat het te snel gaat. Telkens als je bent bijgebeend met iets nieuws en je er eindelijk, na veel oefenen, op een kalme en relaxte manier mee kan werken, dient de volgende nieuwe technologie zich al aan en kan je van vooraf aan beginnen.

Blijf vechten voor jouw plekje in de digitale wereld en zorg dat je gemotiveerd blijft om bij je digitale vaardigheden bij te schaven. Er zijn organisaties en mensen in je buurt die je steeds opnieuw willen en kunnen helpen. Elke stap die je neemt in de digitale wereld, maakt de volgende net ietsje makkelijker. 

Tips

  • Wees nieuwsgierig naar de mogelijkheden van digitale media.
  • Durf ook zaken uit te proberen waar je koudwatervrees voor hebt.
  • Vraag anderen om advies als je iets niet weet.
  • Probeer ook zelf eens iets uit te leggen als je iets al een aantal keer hebt gebruikt.
  • Heb geen schrik om hierbij iets niet te kennen of kunnen.
  • Vergeet niet dat digitale media ook heel veel positieve kanten hebben.
  • Praat met anderen over hun mediagebruik en -ervaring.
  • Zoek naar inspiratiemomenten – workshop, cursus, etc. – hoe digitale media toch een verrijking kan zijn voor jouw (professioneel) leven.
  • Zoek naar goede online en offline uitwisselingsmomenten.
  • Ga eens langs bij een openbare computerruimte.

Meer over de mediaprofielen

Medegefinancierd door de Europese Unie - De financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.

Lees meer over

Gerelateerd

Onderzoeksmonitor
augustus 2020
Onderzoeksmonitor
april 2020
Onderzoeksproject
maart 2015 - maart 2019