EMELS European Media Literacy Standard for Youth Workers
Artikel

Europees project: EMELS - Europese Mediawijsheidstandaard voor jeugdwerkers

Auteur(s): 
Hadewijch Vanwynsberghe - Mediawijs

EMELS als project

EMELS is de afkorting van European Media Literacy Standard, een Europees Mediawijs Competentiemodel voor jeugdwerkers en wie met kinderen en jongeren werkt. De Standaard kwam tot stand in een Europees samenwerkingsproject van zeven organisaties, waar Mediawijs deel van uitmaakte, in het kader van Erasmus+. Samen zochten we naar een antwoord op de vraag: 'hoe kunnen jeugdwerkers aan de slag met mediawijsheid?’

De EMELS Standaard

We merkten op dat er in het jeugdwerk nood was aan een gezamenlijk kader dat schetst wat het betekent om mediawijs te zijn in een groeiende digitale wereld. Daarom hebben we met de verschillende partners de EMELS Standaard, een Europese mediawijsheidstandaard voor jeugdwerkers, ontwikkeld. De standaard is een leidraad om mediawijze projecten, tools en vormingen te creëren en te verbeteren om de mediawijze competenties van jongeren te verhogen en kan gebruikt worden binnen verschillende contexten: organisaties geleid door jongeren, organisaties voor jongeren, informele groepen van jeugddiensten en overheidsinstanties.

Hoe is de Standaard opgebouwd?

De EMELS Standaard beschrijft mediawijsheid als een proces waarbij jongeren digitale media leren begrijpen en gebruiken. In de standaard wordt mediawijsheid opgesplitst in vijf domeinen van digitale competenties:

  • informatie en data
  • media-creatie en communicatie
  • weerstand en empowerment
  • het mediagebruik van kinderen en jongeren begrijpen
  • opleiding vormgeven en persoonlijke ontwikkeling.

De vijf domeinen zijn opgedeeld in 16 competenties, gevolgd door voorbeelden uit de praktijk over kennis, vaardigheden en attitudes. De competenties werden aangevuld met goede praktijken en opleidingsmaterialen.

Wat kan de EMELS Standaard betekenen voor jou als jeugdwerker?

De Standaard biedt een leidraad voor mediawijze initiatieven binnen het jeugdwerk om de digitale vaardigheden van jongeren te versterken, zodat. meer jongeren intensief deelnemen aan onze digitale samenleving.

Jeugdwerkers kunnen de standaard gebruiken om:

  • een zelfreflectie te maken over hun eigen digitale vaardigheden,
  • de digitale vaardigheden van anderen te beoordelen,
  • leerdoelen op te stellen en trainingsmogelijkheden te identificeren,
  • (digitale) activiteiten te organiseren en plannen.

In welke contexten kan je de Standaard gebruiken?

Je kan de Standaard gebruiken binnen elke context waarin jij gewoon bent te werken! Voor iets formelere educatieve initiatieven, zoals een digitale media workshop in een bibliotheek, is de Standaard erg geschikt, maar EMELS is niet beperkt tot formele situaties. Media dringt overal door, net zoals het jeugdwerk. Een kleine creatieve fotografie uitdaging toevoegen tijdens een stadswandeling, weten wanneer je jonge mensen kan taggen in foto’s van je activiteiten of zelfs gewoon praten over het mediagebruik van jonge mensen, het hoort allemaal bij werken met de Standaard! Gebruik de Standaard als een menu, waarvan je je keuze aanpast aan de hand van je ervaringen op die dag als jeugdwerker.

De voorbeeldmaterialen

Bij de Standaard voorzag elke partner voorbeeldmaterialen die je kunt gebruiken als basis voor mediawijze materialen. Alle materialen werden bovendien vertaald in het Engels en opgeladen op het deelplatform voor mediawijsheidsmaterialen: milpeer.eu.

Verspreiding en internationale sessies op Apestaartjaren 2018 - Het Vlaams Mediawijs Congres 2018

‘Apestaartjaren: het Vlaams Mediawijs Congres’ focust elke twee jaar op het mediagebruik van kinderen en jongeren in relatie tot jeugdwerk. Het was dan ook het ideale evenement om de 'Mediawijsheidsstandaard voor Jeugdwerkers (EMELS)' te presenteren aan een brede groep Vlaamse jeugdwerkers en om heel wat goede praktijken en tools te presenteren. Ook presenteerden en bespraken we de resultaten van het onderzoek ‘Apestaartjaren 2018: de digitale wereld van kinderen en jongeren’. Het onderzoek beschrijft de belangrijkste trends over het mediagebruik van kinderen en jongeren van 7 tot 18 jaar. Prof. dr. em. David Buckingham, de internationaal erkende expert in media-educatie presenteerde de keynote: ‘Media education in times of digital capitalism’. De projectpartners presenteerden bovendien hun eigen werk in een interrnationale parallelsessie. We bereikten 215 Vlaamse deelnemers.

David Buckingham presenteert Voorstelling De digitale leefwereld van kinderen en jongeren Ook de internationale partners namen deel
Mede gefinancierd door het programma Erasmus+ van de Europese Unie

Het EMELS project werd ge-co-financierd door het Erasmus+-programma van de Europese Unie. De steun van de Europese Commissie voor het EMELS-project houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteur(s) weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

Bijlagen

Links

Lees meer over