Smartphones op school? Zo pakken ze het aan.
De aanwezigheid van de smartphone heeft zowel voor- als nadelen. Technologie kan namelijk een meerwaarde zijn voor het onderwijs maar zorgt soms ook voor afleiding. Over het algemeen zien we drie trends in het beleid van de scholen:
- Er zijn duidelijke afspraken over waar en/of wanneer de smartphone gebruikt mag worden.
- Er zijn geen afspraken over smartphonegebruik.
- Smartphonegebruik is (grotendeels) verboden.
Smartphoneverbod
Sommige scholen kiezen ervoor om smartphones te bannen. Hiervoor hebben ze enkele redenen. Ze willen bijvoorbeeld niet dat leerlingen zomaar foto’s van elkaar verspreiden of dat gedurende de speeltijd iedereen online spelletjes speelt en de leerlingen daardoor niet meer met elkaar babbelen. Bij scholen waar een smartphonevrij beleid is, moeten de toestellen tijdens de schooluren dus opgeborgen worden. Het nadeel hier is dat leerlingen niet leren omgaan met smartphone en dus ook niet aan een gezonde digitale balans kunnen werken.
Telefoontas of gsmhotel?
In sommige scholen is er geen sprake van een volledig smartphoneverbod, maar zijn er bepaalde regels over het gebruik ervan. Zo wordt er tegenwoordig van een telefoontas gebruik gemaakt. Dit is een tas waarin leerlingen onder hun klasnummer hun telefoon moeten plaatsen. Hierdoor raken ze niet snel afgeleid tijdens de les door meldingen en berichtjes, maar kunnen ze wel snel hun gsm nemen wanneer ze deze nodig hebben om een bepaalde opdracht te vervullen. Op deze manier wordt er binnen de klas aan een bewust smartphonegebruik gewerkt.
Wat vinden leerkrachten nu zelf?
“Bij ons op school is de smartphone verboden, gsm’s moeten uit aan de schoolpoort. De smartphone mag ook niet gebruikt worden in de Smartphones op school les. Enkel als er op voorhand gevraagd wordt om het mee te brengen om opzoekwerk te verrichten bijvoorbeeld. Maar dit wordt zo veel mogelijk vermeden. We gebruiken hiervoor de iPads van de school.” — TOM PEETERS, LEERKRACHT LAGER ONDERWIJS
“Als leerlingen de toestemming krijgen, mogen ze hun smartphone in de klas gebruiken. In de les vraag ik soms om hem boven te halen en vragen te beantwoorden, wat ik dan onmiddellijk op mijn bord zie. Zo kan in plaats van één leerling iedereen antwoorden.” — MICHAËL DE SCHUTTER, LEERKRACHT SECUNDAIR ONDERWIJS
“De generatie van nu weet maar al te goed hoe ze met hun smartphone overweg moeten. Daarom vind ik het goed dat smartphones op de speelplaats zijn toegelaten. Ondanks dat deze misschien voor afleiding zorgen, zijn er veel voordelen aan verbonden. Leerkrachten moeten daarom leren hoe ze met deze tools omgaan en moeten waar nodig worden bijgeschoold om de smartphone voor de les in te zetten.” — TIM VERHEYDEN, JOURNALIST VAN DE VRT
Wat is nu de beste keuze?
Het volledig verbieden van smartphones op school is het negeren van de leefwereld van jongeren. Door hen er binnen de schoolmuren bewust mee te leren omgaan, reik je hen als school ook belangrijke competenties voor buiten de schoolmuren aan. Het vraagt echter heel wat inzet en aanpassing van leerkrachten en de directie om hierover op één lijn te komen en om hier ook consequent hetzelfde mee om te gaan. Heb je een verbod op school maar zien sommige leerkrachten dit door de vingers? Of mag de smartphone tijdens de lessen gebruikt worden, maar weigeren sommige leerkrachten om hierin mee te gaan? Dit zorgt voor verwarring onder de leerlingen, waardoor ze het reglement, dat jij op school hanteert, minder makkelijk gehoorzamen. Het is belangrijk dat je als schoolteam op één lijn zit en zo veel mogelijk dezelfde afspraken hanteert, zowel voor jongeren als voor leerkrachten.