Smartphones in de klas: Q&A
Zijn mijn leerlingen sneller afgeleid door de smartphone?
Ook zonder gsm of smartphone zijn leerlingen afgeleid. Vroeger gaven ze briefjes door, nu checken ze hun meldingen. Maak daarom duidelijke afspraken over wat mag en wat niet en leg hen uit wat de mogelijke gevolgen zijn wanneer de regels overtreden worden. Zorg voor voldoende afwisseling in werkvormen. Zo zie je ook sneller of ze Facebook aan het checken zijn. Dit vraagt iets meer voorbereiding, maar geeft ook meer voldoening én leerwinst.
Wat als ik stiekem gefilmd word?
Leerlingen moeten leren dat ze je niet zomaar mogen filmen in de les. Net zoals te laat komen kan je hier een sanctie aan koppelen. Maak ook duidelijk dat dit strafbare feiten zijn, bijvoorbeeld door een lesje te geven over portretrecht. Bekijk het online lespakket “Recht op afbeelding” van StampMedia voor meer informatie!
Is smartphones verbieden gemakkelijker?
Als ze thuis studeren, kunnen we ook niet verbieden dat ze ondertussen op hun smartphone bezig zijn. Daarom kunnen we ze op school beter leren om met die verleiding om te gaan. Geef hen bijvoorbeeld de tip om de vliegtuigmodus aan te zetten als ze even niet gestoord willen worden. Zijn digitale toestellen altijd een meerwaarde? De inhoud primeert natuurlijk op de technologie. Technologie moet ondersteunend zijn, geen doel op zich. Weten mijn leerlingen meer dan ik over smartphones? Leerlingen weten vaak wel hoe ze media moeten gebruiken en hebben een goede ‘knoppenkennis’ maar dat betekent niet dat ze het op een verstandige manier gebruiken. Welke informatie is betrouwbaar? Hoe gedraag ik me op sociale media? Daarin kan je hen coachen.
Wat met leerlingen zonder gsm?
Laat dat net een reden zijn om wel aan mediawijsheid te werken. Mediawijsheid is het nieuwe zwemmen. Niet alle leerlingen kunnen van thuis uit zwemles volgen. Maar het is belangrijk om te leren zwemmen. De school werkt emanciperend en kan alle leerlingen mediawijze vaardigheden aanleren. Scholen kunnen bovendien een aantal smartphones of tablets voorzien, verhuren of verkopen aan betaalbare prijzen. Samen op een toestel werken kan ook leerrijk zijn.
Wat als wifi niet werkt?
Een stabiele wifiverbinding is noodzakelijk. Zorg er wel voor dat je steeds een methodiek achter de hand hebt, indien er zich technische problemen voordoen. Hoe integreer ik zelf een smartphone in de les? Start klein. Probeer het eens in één les uit. Zoek het niet te ver. Gebruik gsm’s als rekenmachine, om iets op te zoeken of om een foto van het bord te nemen. Speciale apps kunnen eventueel later. Gewoon doen; het maakt de lessen zo veel leuker en het motiveert leerlingen.
BRON: Gebaseerd op Frederix, S. (2016, 21 maart). Hoe overleef ik gsm’s in de klas. Geraadpleegd van www.klasse.be