Online schoolplatformen en digitale balans
De komst van digitale media en continu bereikbaar zijn, verplaatst zich ook naar de schoolomgeving. Digitale leerplatformen, zoals Smartschool, worden vaak in scholen gebruikt. Deze leerplatformen zijn heel nuttig. Zo kunnen leerlingen hun punten bekijken, en taken doorsturen en ontvangen. Het is een medium dat het contact tussen ouders en leerkrachten vergemakkelijkt. Aan de andere kant blijkt dat deze platformen soms ook voor heel wat druk en verwachtingen buiten de schooluren kunnen zorgen, zowel bij leerlingen als leerkrachten.
De leerling
Vroeger werd aan het einde van dag het huiswerk of een mededeling in de agenda neergeschreven, maar tegenwoordig wordt er van de leerlingen en leerkrachten verwacht dat ze ook na de les bereikbaar blijven. Soms krijgen de leerlingen ‘s avonds nog een mededeling om tegen de volgende dag iets mee te brengen, zoals een stuk cursus of rekenmachine. Dat kan voor stress zorgen. Uit het rapport van Apestaartjaren* uit 2018 blijkt dat ruim 30% het storend vindt wanneer ze in hun vrije tijd communicatie over school binnenkrijgen. De leerlingen zijn van mening dat de uren na school dienen voor opgelegd huiswerk en daarna om te ontspannen. Doordat ze met nieuwe mededelingen kunnen worden bereikt, vervaagt de balans tussen hun school- en privéleven.
De Leerkracht
Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten merken dat de balans tussen hun werk- en privéleven veranderd is door de komst van deze digitale platformen. Tot laat in de avond krijgen ze mails van leerlingen die een vraag hebben en snel een antwoord verwachten. Dit brengt extra druk en stress met zich mee voor de leerkrachten zelf.
“Het is dus belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken tussen leerlingen en leerkrachten. Het is nodig die afspraken expliciet uit te spreken en vast te leggen.” — PROF. DR. ANNELORE DEPREZ
De school
Het is belangrijk dat de school afspraken maakt over het gebruik van deze digitale platformen, zoals Smartschool, en over de scheiding tussen schooltijd en vrije tijd. Enerzijds moeten de leerlingen weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze na de schooluren een mail naar de leerkrachten sturen. Anderzijds kan er met de leerkrachten afgesproken worden dat mededelingen via Smartschool enkel in de les of tot een bepaald uur mogen worden gegeven.
“Geven we ouders en leerlingen tips over hoe ze meldingen kunnen afzetten? Wanneer komen punten online? Wanneer kondig je toetsen aan? Dat valt allemaal af te spreken. Dit is een verhaal van een goede digitale balans vinden.” — ELKE BOUDRY, MEDIAWIJS
Afspraken
Mogelijke concrete afspraken zijn:
- Er mogen na 18u of in het weekend geen taken of berichten worden gestuurd tegen de volgende dag.
- Leerkrachten moeten één keer per dag hun account bekijken, maar ze kiezen zelf op welk tijdstip ze dit doen.
- Leerkrachten krijgen een 3-tal werkdagen om een antwoord te sturen.