Artikel

Leren kijken naar een beeld - Zelf aan de slag

Auteur(s): 
Bert Pieters - Mediawijs

Beelden zijn overal. Jongeren moeten hier leren mee omgaan: al kijkend, al doende en al spelend! Maar stimuleer je dit als leerkracht?
Mediawijs maakte vijf video's om jou de basis uit te leggen.

Bij elke video horen ook enkele experimenten die je in de klas of daarbuiten kan uittesten met je leerlingen.

Onderstaande oefeningen horen bij video 4: Leren kijken naar een beeld

Aan de slag

  • Een opwarmertje: laat alle leerlingen naar hetzelfde (stilstaand) beeld kijken. Laat ze 20 dingen opschrijven die ze zien. Ongetwijfeld komen eerst de grote dingen aan bod, maar later zien ze ook de details.

  • Verzamel verschillende, alledaagse voorwerpen en verspreid ze over de klas. Laat de leerlingen samen de voorwerpen rangschikken op verschillende manieren. Begin daarbij met vormelijke aspecten bv. van groot naar klein – van zwaar naar licht – van veel kleur naar weinig kleur enz. Nadien vraag je hen te rangschikken op basis van meer abstracte of subjectieve begrippen bv. van mooi naar lelijk – van oud naar nieuw – van vrolijk naar droevig. Laat hen vertellen of raden bij elkaar wat het verhaal is achter de rangschikking.

  • Laat iedereen 1 minuut in stilte naar een beeld kijken. Vraag vervolgens om te tekenen wat ze gezien hebben. Heeft iedereen hetzelfde gezien?

  • Vraag niet zozeer naar wat je ziet, ga samen op zoek naar het verhaal achter het beeld. Visual Thinking Strategies is een methodiek die je drie vragen geeft om het gesprek te leiden.

  • Ga eens beeldkraken: de maker van een beeld gaf meestal een specifieke betekenis aan een beeld. En de ‘code’ die in elk beeld opgesloten zit, kan gekraakt worden!

  • Je kan met je klas naar een museum gaan of een filmvoorstelling bijwonen, maar je kan ook (kort)films in je klas halen via JEF. 
    JEF vzw heeft lesmappen bij diverse films en bundelde ook verschillende werkvormen om een actieve filmbespreking in je klas te houden.

  • Of ga aan de slag met archiefmateriaal uit het Archief voor Onderwijs.

​Meer weten?

  • JEF ontwikkelde het model filmwijsheid. Dat geeft je een inzicht in de werking van film, en biedt je handvatten om zelf - als leerkracht, ouder of begeleider in het jeugdwerk - filmwijsheid te prikkelen bij kinderen en jongeren. 
  • In M –Museum Leuven kan je je klas rondleiden. Hun lesmappen bieden een handige houvast en geven je inspiratie om een museumbezoek voor te bereiden en na te genieten, of geven inspiratie om in de eigen klas naar beelden te kijken. 

Lees meer over