Hier spreekt men beeldtaal - Zelf aan de slag
Auteur(s):
Bert Pieters - Mediawijs
Beelden zijn overal. Jongeren moeten hier leren mee omgaan: al kijkend, al doende en al spelend! Maar stimuleer je dit als leerkracht?
Mediawijs maakte vijf video's om jou de basis uit te leggen.
Bij elke video horen ook enkele experimenten die je in de klas of daarbuiten kan uittesten met je leerlingen.
Onderstaande oefeningen horen bij video 3: Hier spreekt men beeldtaal
Aan de slag
- Experimenteer met de camera: laat ze hetzelfde voorwerp horizontaal en verticaal in beeld brengen, in kikvors- en vogelperspectief, ver en dichbtij, laat ze verschillende lichtbronnen (kaarsen, zaklampen, de zon …) gebruiken …
Je vindt kant-en-klare lessen in het boek Leren met Beelden van Evy Raes en leuke korte opdrachten in de interactieve video over beeldtaal
- Doe zelf het Kuleshov-experiment (zie video)
- Bekijk een filmfragment en analyeer enkel op beeldtaal. Deel je klas ook op in vijf groepen en geef elke groep één bouwsteen (geluid, licht, afstand, decor…) waar ze extra hun aandacht op vestigen.
Enkele extra vragen die je bij elke bouwsteen kan stellen vind je in de verzameling werkvormen van JEF vzw.
- Kijk samen naar een film. Vraag de leerlingen om hun favoriete scène uit de film te tekenen. Ga via een kringgesprek na waarom ze juist deze scène kozen. Nadien laat je de leerlingen de tekeningen in de volgorde van het filmverhaal leggen. Je zal merken dat verschillende leerlingen dezelfde scène zullen getekend hebben. Samen met hen bespreek je welke belangrijke delen er nog ontbreken en zo kunnen ze nieuwe tekeningen maken om het verhaal te vervolledigen.
Leg de beelden ook eens in een andere volgorde. Dan krijg je een ander verhaal. Evalueer samen met de leerlingen. Is het beter?
Meer weten?
-
Deze lijst geeft je een overzicht van de belangrijkste begrippen uit de beeldtaal.
-
Deze interactieve video staat in detail stil bij de bouwstenen van beeldtaal.
-
Hitchcock legt in deze video het Kuleshov-experiment uit.