Elk beeld vertelt een verhaal - Zelf aan de slag
Auteur(s):
Bert Pieters - Mediawijs
Beelden zijn overal. Jongeren moeten hier leren mee omgaan: al kijkend, al doende en al spelend! Maar stimuleer je dit als leerkracht?
Mediawijs maakte vijf video's om jou de basis uit te leggen.
Bij elke video horen ook enkele experimenten die je in de klas of daarbuiten kan uittesten met je leerlingen.
Onderstaande oefeningen horen bij video 1: Elk beeld vertelt een verhaal
Aan de slag
- Toon je klas verschillende profielfoto’s van jezelf of van iemand anders. Wat is de eerste indruk bij elke foto? Waarom denken de leerlingen dit? (zie video)
- Verdeel de klas in kleine groepjes en geef ze elk één zin (bv. “ik ben niet bang” of “het vrolijke meisje danst door de gang”). Laat ze die zin in één foto uitbeelden, zonder woorden.
Klaar? Elk groepje toont de foto aan de hele groep en vraagt wat de zin zou kunnen zijn. Je verklapt nog niets. Ontdek je welke zinsdelen wel/niet goed in beeld werden gebracht?
Maak dan nog een 2de foto van diezelfde zin, maar breng nu alles in beeld.
(lees ook het interview met Evy Raes over deze opdracht)
- Niet alle verhalen in een beeld zijn altijd even duidelijk. Soms is het gewoon zeer persoonlijk. Vraag aan elke leerling om 1 voorwerp van thuis mee te brengen dat hij of zij zelf veel gebruikt. Bv. een bal. Laat de andere leerlingen hier dingen over opnoemen: ‘de bal is rond’, ‘de bal is rood’, ‘de bal is een beetje beschadigd’. Laat de leerling in kwestie nadien de informatie aanvullen met dingen die de anderen niet kunnen weten bv. ‘ik heb de bal gekregen voor mijn verjaardag’, ‘ik bewaar de bal op mijn kamer’. Op die manier leren de kinderen dat je nooit alles kunt weten over iets wat je enkel ‘ziet’. Door samen te werken en dingen te vertellen, kun je veel meer te weten komen over iets!
- Ga eens beeldkraken: de maker van een beeld gaf meestal een specifieke betekenis aan een beeld. En de ‘code’ die in elk beeld opgesloten zit, kan gekraakt worden!