Beelden manipuleren - Zelf aan de slag
Auteur(s):
Bert Pieters - Mediawijs
Beelden zijn overal. Jongeren moeten hier leren mee omgaan: al kijkend, al doende en al spelend! Maar stimuleer je dit als leerkracht?
Mediawijs maakte vijf video's om jou de basis uit te leggen.
Bij elke video horen ook enkele experimenten die je in de klas of daarbuiten kan uittesten met je leerlingen.
Onderstaande oefeningen horen bij video 2: Beelden manipuleren
Aan de slag
- Laat de leerlingen in verschillende groepjes verslaggeven van een evenement waar ze live naartoe kunnen (een voetbalmatch, de markt …). Laat hen foto’s trekken en twee korte artikels schrijven: één positief en één negatief. Welke foto plaatsen ze bij welk artikel en waarom? (zie video)
- Vraag je leerlingen welk imago ze willen uitstralen. Laat ze een foto maken die dat het beste uitstraalt. En ook een foto die exact het tegenovergestelde voorstelt. Bespreek dan na: kan iedereen raden van welk imago de ander van droomt?
- Of kijk eens naar de kortfilm Lovefield in de klas. Is het horror in de klas? Pauzeer de film na twee minuten en vraag de klas hoe het verhaal gaat aflopen. Waarop baseren ze hun vermoeden? Vervolgens speel je de film af en evalueer je. Veranderen de beelden en geluiden naarmate de video vordert? Waarom liep het anders dan je verwachtte?