Digital News Report 2016
Het jaarlijkse Digital News Report van het Oxford Reuters Institute for the Study of Journalism is zonet verschenen, een jaarlijkse vergelijkende studie naar trends in nieuwsconsumptie over 26 verschillende landen heen. Voor de eerste maal is nu ook België opgenomen in de studie, uitgesplitst tussen Vlaanderen en Wallonië. iMinds-SMIT collega prof. dr. Ike Picone was betrokken bij het Belgische luik van het onderzoek.
Voornaamste conclusie over alle landen heen is het belang van sociale media voor nieuwsvoorziening. Maar liefst 51% van de respondenten maakt gebruik van sociale media voor nieuwsgaring. Deze trend is nog meer uitgesproken bij jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Bijna een derde van de jongeren zegt dat ze vooral op sociale media vernemen wat er zoal in de wereld gebeurt. Facebook en consorten worden op die manier belangrijker dan traditionele media bij deze groep. Dit in combinatie met stijgend mobiel gebruik en stijgende afkeer voor online advertenties zorgen voor nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld, wanneer nieuws wordt geconsumeerd via social media, hebben mensen maar in de helft van de gevallen door van welk nieuwsmerk het verhaal afkomstig is.
Wat bijzonder interessant is aan het onderzoek is dat het beide landsdelen beslaat, en dus toelaat om verschillen en overeenkomsten tussen beide landsdelen aan het licht te brengen.
Zo blijkt dat in beide landsdelen in gelijke mate sociale media gebruikt worden voor nieuws, en we met 46% (45%NL/48%FR) op het gemiddelde zitten van alle 26 landen. Kijk je dan weer naar het gebruik van gedrukte media voor nieuws, dan zie je gemiddeld 45% van de Belgen hier beroep op doen, maar is dit wel 50% van de Nederlandstaligen tegenover 38% van de Franstaligen. Print staat dus in Franstalig België duidelijk sterker onder druk van een publiek dat afhaakt dan in Vlaanderen.
Een laatste opmerkelijk punt is dat het vertrouwen in België in het nieuws, nieuwsorganisaties en journalisten bijzonder hoog is. Dit mag misschien opmerkelijk zijn omdat maar 51% aangeeft vertrouwen te hebben in nieuws, maar België staat daarmee wel op de 8ste plaats van de 26 landen. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat we weinig uitgesproken partisane nieuwsmedia hebben, dat we van grote schandalen in de pers gespaard zijn gebleven en een goed functionerende raad voor de journalistiek hebben. Een groot verschil echter vinden we ook hier tussen Nederlands- en Franstaligen, met 59% respectievelijk 39% die vertrouwen hebben in het nieuws. Ook voor media- en nieuwswijsheid roept dit interessante vragen op. Is dit hoge vertrouwen een teken van geëngageerd burgerschap of van een te weinig kritische houding tegenover traditionele nieuwsmedia? Voer voor verder onderzoek...