Bouwblok 6: maak werk van digitale basiscompetenties
Artikel

Bouwblok 6: Maak werk van digitale basiscompetenties

Al heb je toegang tot digitale toepassingen, dan moet je er nog mee aan de slag kunnen. Daarvoor het je de nodige kennis (weten), vaardigheden (kunnen) en attitudes (houding, willen, durven) nodig, de juiste competenties dus.
Let op! Dit gaat over meer dan technische 'knoppenkennis'! Wie offline sociaal en economisch kwetsbaar is, neemt die kwetsbaarheid mee, wanneer die online gaat.
Je hebt daarom ook andere mediawijze competenties nodig om:

  • oplossingsgericht om te gaan met de problemen die je tegenkomt,
  • digitaal te creëren, al was het maar een goede CV maken,
  • kritisch om te gaan met informatie die binnenkomt, van pogingen tot phishing en fraude tot manipulatie met fake news,
  • bewust na te denken over je eigen gedrag online, zodat je je privacy kunt bewaken en geen slachtoffer of dader wordt van cyberpesten of secundaire sexting.

Tips

  • Gebruik het Competentiemodel Mediawijsheid om voldoende breed na te denken over de competenties die je aanbiedt.
  • Stimuleer en ondersteun informele en formele vormingsinitiatieven voor je doelgroepen of ontwikkel nieuwe initiatieven waar nodig.
  • Pas je aanbod regelmatig aan aan de evoluerende digitalisering.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

  • Getuigenis Emma Depouvre (Argos vzw) over 'Kennismaking met internet en pc'

    Argos vzw zet in op digitale basiscompetenties. Ze gaan hierbij zo laagdrempelig mogelijk te werk. Emma Depouvre beschrijft iop welke manier ze hun cursus vorm geven om hun deelnemers op een effectieve manier te bereiken en te begeleiden.
    Meer weten over dit project? Lees de praktijkfiche
     
  • Getuigenis Joëlle Verriest (Maks vzw) over 'Mediawijze methodieken: Digital Storytelling'

    Maks vzw werkt  aan de competenties van jongeren en volwassenen met een waaier aan innovatieve werkvormen. Joëlle Verriest vertelt over de verschillende digital storytelling-projecten die ze realiseren met een diversiteit aan doelgroepen.
    Meer weten over de projecten van Maks vzw?
    Lees hun praktijkfiche over Digital Storytelling
    Lees de praktijkfiche over Capital Digital, een codeerproject voor kwetsbare kinderen en jongeren.
     
  • Getuigenis Pieter Duysburgh (Digitaal.Talent@Gent) over ‘De Krook’: Aanbod op maat van elke Gentenaar

    In 'De Krook' wordt sterk ingezet op de thema's mediawijsheid en e-inclusie: de bibliotheek moet een plaats blijven waar het algemene publiek op een laagdrempelige manier kan kennismaken met bestaande en opkomende digitale technologie. Thematisch gezien houdt dit aanbod activiteiten in over basiscomputerkennis, media bedienen, media maken, STEAM-vaardigheden, smart citizenship en andere opkomende digitale technologieën. De onderwerpen komen aan bod in workshops, mediacafés, installaties, één-op-één consultaties, etc.
     
  • Getuigenis Freddy Baele en Kristel Claes (Leerpunt Centrum voor Basiseducatie Gent) over 'Digitale competenties en geletterdheid op maat'

    Cursist Freddy Baele getuigt over de manier waarop de lessen over digitale media zijn horizon hebben open gebroken. Het sociale aspect van deze leermomenten is voor hem heel belangrijk. Leerkracht Kristel Claes licht toe hoe ze hun cursussen methodisch en inhoudelijk aanpakken om zoveel inspraak te voorzien van de cursisten en op maat van hun behoeften te werken.

Meer?

Maak een duurzaam e-inclusiebeleid met de Bouwblokken.

  1. Bouwblok 1: Hanteer een brede visie op e-Inclusie
  2. Bouwblok 2: Weet en meet wat je moet en doet
  3. Bouwblok 3: Zet in op partnerschappen
  4. Bouwblok 4: Voorzie ondersteuningsnetwerken voor begeleiders
  5. Bouwblok 5: Zorg voor kwaliteitsvolle digitale toegang voor iedereen
  6. Bouwblok 6: Maak werk van digitale basiscompetenties
  7. Bouwblok 7: Integreer inclusie als basisreflex in je digitale diensten

De Bouwblokken e-Inclusiebeleid kwamen tot stand in een samenwerking tussen Mediawijs en imec-SMIT-VUB.

Medegefinancierd door de Europese Unie - De financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.

Lees meer over

Gerelateerd

Onderzoeksmonitor
augustus 2020
Onderzoeksmonitor
april 2020
Onderzoeksproject
maart 2015 - maart 2019