Hoofdstuk 2: Weet en meet wat je moet en doet
Artikel

Bouwblok 2: Weet en meet wat je moet en doet

Een sterk en inclusief digitaal beleid baseer je op een gedegen kennis van de situatie van je doelgroep, hun noden en mogelijke kansen. Bevraag regelmatig hun noden en meet de impact en effecten van jouw eigen digitale initiatieven.

Tips

  • Verzamel zoveel mogelijk informatie uit bestaande onderzoeken.
    • Wat zeggen grootschalige monitors over de evoluties in digitale toegang, geletterdheid en mediawijsheid van de Vlaamse bevolking en specifiek groepen daarin?
    • Zijn er specifieke onderzoeken over gelijkaardige doelgroepen aan die waar jij voor werkt?
    • Zijn er bestaande studies naar je lokale situatie? Vind je gegevens in overheidsdata zoals de Gemeente- en Stadsmonitor
  • Probeer de ontbrekende gaten in te vullen.
    • Het meest waardevolle wat je kunt doen? Ga in gesprek met de doelgroep waar je voor werkt. Organiseer focusgroepen met de doelgroep zelf, met de vrijwilligers of professionals die hen begeleiden of met hen in contact komen.
    • Raadpleeg experten om je beeld te vervolledigen.
    • Kun je de onderzoekers van de studiediensten die gegevens verzamelen over jouw locatie vragen om vragen toe te voegen aan hun surveys?
    • Of heb je het budget om zelf een onderzoek te voeren of uit te laten voeren?
  • Formuleer de doelstellingen en acties in je digitaliseringsplan ook op niveau van je doelgroep concreet genoeg om bij uitvoering te kunnen meten hoe de situatie evolueert.
  • Mediawijs maakte samen met de Sociale Innovatiefabriek een tool als aanzet om de impact van je initiatief te meten: de Betternet Impact Wizard.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

  • Getuigenis Willemien Laenens (imec-SMIt-VUB) over 'Aan de slag met de mediaprofielen'

    Je kan de mediaprofielen (www.mediaprofiel.be) gebruiken om jouw eigen aanbod als stad of gemeente door te lichten. Willemien Laenens gaat dieper in op een aantal methodieken die ze vanuit de Vrije Universiteit Brussel toepassen om aan de slag te gaan met organisaties, steden en gemeenten.

Meer?

Maak een duurzaam e-inclusiebeleid met de Bouwblokken.

  1. Bouwblok 1: Hanteer een brede visie op e-Inclusie
  2. Bouwblok 2: Weet en meet wat je moet en doet
  3. Bouwblok 3: Zet in op partnerschappen
  4. Bouwblok 4: Voorzie ondersteuningsnetwerken voor begeleiders
  5. Bouwblok 5: Zorg voor kwaliteitsvolle digitale toegang voor iedereen
  6. Bouwblok 6: Maak werk van digitale basiscompetenties
  7. Bouwblok 7: Integreer inclusie als basisreflex in je digitale diensten

De Bouwblokken e-Inclusiebeleid kwamen tot stand in een samenwerking tussen Mediawijs en imec-SMIT-VUB.

Medegefinancierd door de Europese Unie - De financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.

Lees meer over

Gerelateerd

Onderzoeksmonitor
augustus 2020
Onderzoeksmonitor
april 2020
Onderzoeksproject
maart 2015 - maart 2019