Bouwblok 1: Hanteer een brede visie op e-Inclusie
Een sterk digitaal inclusief beleid vertrekt vanuit een omvattende visie op digitalisering en de bijhorende kansen en valkuilen. Je moet dus heel wat factoren in rekening brengen, zoals
- verschillende perspectieven:
vaak wordt een digitaliseringsproces maar uit één hoek bekeken, bv. een betere toegankelijkheid online of via een app voor wie digitaal mee is, een grotere eenvormigheid in administratieve data, snellere en 24h-dienstverlening, een werklast- of zelfs kostenbesparing op administratief personeel, makkelijkere analyse van data voor het beleid, scoren met 'de nieuwste diensten' ... Maar dan vergeet je soms de perspectieven van medewerkers die (nog) niet de nodige vaardigheden hebben of van wie de jobinhoud drastisch verandert, burgers en klanten die (nog) niet digitaal mee zijn, de hoge verwachtingen naar gebruiksgemak en nu van wie digitaal voorloopt, de blijvende kosten van IT-services ...
- verschillende profielen:
wanneer het hebben over wie digitaal uitgesloten is, dan komt dat niet zomaar overeen met 'klassieke' sociaal-economische criteria, ook hoogopgeleide 50-jarigen bleken duidelijk minder online financiële transacties te durven doen, ook jongeren blijken bang te zijn dat ze niet op alle vlakken mee kunnen met de digitalisering ...
- verschillende competenties:
digitaal mee zijn omvat zowel de kennis die je nodig hebt over digitale toepassingen, als de vaardigheden om ermee aan de slag te gaan, als de attitudes, zoals gemotiveerd zijn, het nut ervan inzien en het alleen al durven. Samen vormen ze de nodige digitale competenties. Pas op! Dat gaat verder dan 'knoppenkennis'! Wie bijvoorbeeld offline heel vatbaar is voor fraude, pestgedrag of verslavingen, neemt die kwetsbaarheid ook online mee. Naast technische competenties, zijn daarom ook sociale, kritische en creatieve competenties deel van digitale inclusie.
De valkuilen van digitalisering hoeven die niet tegen te houden, als je er maar meteen rekening mee houdt in je allesomvattende digitaliseringsplan!
Tips
- Sla er het Mediawijs Competentiemodel op na voor een brede visie op de competenties die mensen nodig hebben om met digitale technologie en media aan de slag te gaan.
- Mediawijs en imec-SMIT-VUB maakten digitale mediaprofielen, die in kaart brengen wat de verschillende situaties zijn waarin mensen verkeren, wanneer het gaat over digitale technologie en media, en de manier waarop ze daar mee omgaan. Je kunt de kaartjes van de profielen downloaden of bestellen.
- imec-SMIT-VUB voorzag ook enkele gespreksvormen om ermee aan de slag te gaan om je eigen profiel, die in je team of die in je doelgroep te bespreken.
- De digitale mediaprofielen werden verwerkt in een online mediaprofieltest, die je voor jezelf kunt doorlopen, of je doelgroep kan laten invullen. Wie de test invult, krijgt zelf de resultaten en het profiel waar je in past.
- Ga voor je school aan de slag met de gesprekswerkvorm Tijd voor geletterdheid om na te denken over hoe je rekening kunt houden met ouders met een lage (digitale) geletterdheid.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
- Getuigenis Ilse Mariën (VUB/SMIT/imec) over de 'Mediaprofieltest'
Onderzoekster Ilse Mariën legt uit toe waarom een brede visie op e-inclusie cruciaal is. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in je beleid en activiteiten rekening houdt met alle digitale profielen in je doelpubliek. Ze geeft meer uitleg over de mediaprofieltest: een zelftest om het mediaprofiel van je doelgroep of jezelf na te gaan.
- Getuigenis Karel Phlix (BLM Genk) over 'Talenten van doelgroepmedewerkers inschakelen' BLM Genk schakelde doelgroepmedewerkers in voor hun project 'Wie online'. In 'Wie online' werden openbare computerruimtes ingebed in armoedeorganisaties in heel Vlaanderen. Karel Phlix van BLM Genk geeft tips en tricks over het werken met doelgroepmedewerkers en zoomt in op de sleutelcompetenties van een goede lesgever of begeleider.
Meer?
Maak een duurzaam e-inclusiebeleid met de Bouwblokken.
- Bouwblok 1: Hanteer een brede visie op e-Inclusie
- Bouwblok 2: Weet en meet wat je moet en doet
- Bouwblok 3: Zet in op partnerschappen
- Bouwblok 4: Voorzie ondersteuningsnetwerken voor begeleiders
- Bouwblok 5: Zorg voor kwaliteitsvolle digitale toegang voor iedereen
- Bouwblok 6: Maak werk van digitale basiscompetenties
- Bouwblok 7: Integreer inclusie als basisreflex in je digitale diensten
De Bouwblokken e-Inclusiebeleid kwamen tot stand in een samenwerking tussen Mediawijs en imec-SMIT-VUB.
| In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie. |